Trending 2019: een kijkje in de toekomst van events

blog
jan. 3, 2019

Wat staat ons allemaal te wachten in 2019? Een aantal D&B collega’s geeft je een kijkje in de toekomst met trends op het gebied van events en communicatie:

Trend Creatief Conceptontwikkelaar Bas Veldkamp:

Kruisbestuiving tussen live-entertainment en techniek, digitaal en content

Als creatief ben ik elke dag op zoek naar onbekende acts die zorgen voor uniek entertainment. Of het nu een trend of een wens is, dat laat ik in het midden... maar 2019 wordt voor mij het jaar waarin entertainment en techniek veel meer gaan samensmelten.

Er is tegenwoordig zowel digitaal, technisch als ook met content zoveel mogelijk, dat het mij verbaast dat er in de categorieën ‘openingsacts’, ‘side-entertainment’ en ‘podium-programmering’ zo weinig gebruik van wordt gemaakt. Het zijn vaak de bekende acts die in evenementenland steeds weer de revue passeren.

Maar waar zijn die kunstenaars met hun uit de hand gelopen hobby-projecten? Of die technische student met een onwijs gaaf project. Of die artiest met zijn geweldige out of the box-concept, die maar niet de juiste samenwerkingspartner kan vinden.

Daarom dat ik enerzijds iedereen uitdaag om meer kruisbestuivingen te laten plaatsvinden. En anderzijds ga ik zelf meer op zoek naar de ruwe diamanten in binnen- en buitenland die met enige sturing of de juiste samenwerkingspartners perfect op events zijn in te zetten. 

Dus laten we kijken of we op 31 december 2019 kunnen terugkijken op wellicht een nieuwe trend die door dit artikel tot stand is gekomen! 

Trend Videoproducer Charley Meijer zu Schlochtern:

Video het medium van de toekomst!

Video is, zoals vele marketeers weten, het medium van de toekomst. Of het nu gaat over het verkondigen van je boodschap, informatie delen of nieuwe dingen leren. Video is the way to go!
Bij D&B geloven we heilig in de kracht van LIVE, maar ook in de kracht van video. Wij vinden dat deze twee elementen hand in hand gaan en daarom ben ik hier sinds een aantal maanden aan het werk. Ik werk hier voornamelijk om video’s te maken voor én van events, maar ook om te kijken hoe deze twee vormen van communicatie elkaar nog meer kunnen versterken.

Strategie eerst
Er zijn 1001 verschillende creatieve manieren om video’s te maken. Je kan van alles bedenken, maar het moet wel echt aansluiten bij het doel dat je wilt bereiken met de video. Er wordt nog te vaak een video gemaakt om een video te hebben, zelfs nog in 2019, en dat is zonde. Mijn advies is om altijd eerst te willen weten wat je daadwerkelijk wil bereiken met deze video. Moet het een boodschap verkondigen over het event dat gaat komen? Moet de video het bereik van het event na afloop vergroten? Welke doelgroep wil je aanspreken? Er moet dus een strategie achter je video zitten. Als je de strategie duidelijk hebt kun je verder gaan nadenken over het videoformat. Ik licht er twee uit waarvan ik vind dat die bij events en eventcampagnes goed kunnen werken.

1. Gepersonaliseerde video’s
De eerste daarvan is gepersonaliseerde video’s. Dit zijn video’s waarin de kijker op een persoonlijke manier wordt aangesproken. Dit kan in beeld, tekst en audio. Het format heeft zich op vele vlakken al bewezen, want een gepersonaliseerde video wordt veel vaker bekeken dan een ‘normale’ video, uiteraard omdat deze persoonlijk is.

Ik denk dat dit format in 2019 nog veel te winnen heeft in de combinatie met events. Denk aan een persoonlijke video met een uitnodiging voor een event, waarin je je aan het einde van de video kunt aanmelden. Je kan het ook nog verder doorvoeren en je nul- en eindmeting van je event via een persoonlijke video laten uitvoeren. Uiteindelijk, mits je het op de juiste manier aanpakt, zorgt dit allemaal voor meer respons.  

2. First-person storytelling
First-person storytelling kan qua communicatie op vele manieren, denk aan schrift, live en natuurlijk video. Het is de meest effectieve manier om een boodschap uit te dragen. Waarom anders zit de jongste generatie gekluisterd aan YouTube en laten ze zich leiden door mensen zoals Enzo Knol of mijn persoonlijke favoriet Casey Neistat? Dit zijn vloggers die hun visie en boodschap verkondigen door direct in de camera te praten en dat kan enorm boeiend zijn. Het moet natuurlijk wel je doelgroep aanspreken of een boodschap hebben die je als persoon echt aangaat, maar de kracht van dit format heeft zich absoluut al bewezen.

Daarnaast is het heel makkelijk om zoiets te maken als je weet hoe je de video moet aanvliegen en hoeft het niet veel geld te kosten. Ik denk dat dit format ook heel goed ingezet kan worden binnen events en eventcampagnes. Denk aan een CEO die zijn of haar medewerkers het thema van het aankomende event wil meegeven of zijn/haar visie over de te varen koers duidelijk maakt. Je kan ook in een video medewerkers recht in de camera laten vertellen wat hun trots maakt op het bedrijf en deze video gebruiken als oppepper voor de kick-off van je event. Er zijn genoeg creatieve mogelijkheden te bedenken.

Al met al genoeg mooie mogelijkheden voor 2019 om video en live communicatie te combineren. Het was een tipje van de sluier, want er is nog zoveel meer mogelijk. Daar ga ik in 2019 graag mee aan de slag en hopelijk kunnen we aan het eind van 2019 bij D&B zeggen dat er echt synergie is tussen deze twee manieren van communiceren.

Trend Creatief Conceptontwikkelaar Jorryt van der Haar:

Zero Footprint Events

Duurzaamheid is een trend die de afgelopen jaren al flink zijn intrede heeft gedaan. 2019 gaat een jaar worden waarbij alle facetten van een event zullen moeten gaan voldoen aan een duurzaamheids-eis, omdat dat simpelweg niet anders meer kan in 2019. Veel industrieën hebben hier al een stap in gemaakt, maar de eventindustrie kan hier nog veel in winnen!

Wens van de opdrachtgevers
Ook opdrachtgevers eisen dit. We komen steeds vaker opdrachtgevers tegen die al heel ver zijn in het verduurzamen van hun eigen organisatie en dit willen doortrekken in alle evenementen die er plaatsvinden. Vaak lopen ze hierin al flink voor op de eventindustrie. Het uiteindelijke doel voor veel organisaties: No Footprint, waarbij men geen ecologische afdruk achterlaat en er geen negatieve invloed is op omgeving en milieu.

Wat we al doen
We zijn al goed op weg door onder andere gebruik te maken van gerecyclede materialen, de overstap van print naar digitaal en energiezuinige techniekinstallaties. Vooral eventlocaties lopen voorop als het gaat om deze duurzaamheidsontwikkeling. Nieuwe locaties worden ingericht met warmtepompen en zonnepanelen en tijdens de renovatie/herindeling van oude locaties.

Omslagpunt
Er is echter nog wel een stap te maken. De omschakeling van een ‘duurzaam jasje’ naar echt ‘duurzaam werken’ ligt nog in het verschiet. Waar we nog vaak creatieve manieren bedenken om het event duurzaam te maken, is het tijd om vanaf stap 1 al een duurzame houding te hebben.

Leveranciers die met ‘schone’ vrachtwagens transporteren, cateraars die standaard een No Waste policy hebben en werken met producten die de consument niet aangeboden krijgt in de supermarkt. Techniekpartijen die met duurzame energie aan het werk gaan in plaats van met dieselaggregaten en een eventregistratie zonder lanyards en papieren badges. Niet als eenmalige actie maar standaard, op alle events.

Zo brengen we niet alleen een geweldige eventbeleving, maar laten we ook nog een mooie wereld achter die klaar is voor nog duizend jaar LIVE belevenissen!

Trend Creatief Conceptontwikkelaar Pierre van Veldhoven:

Verbind mensen nog meer met je event via social experiences

Er wordt al een tijdje over gesproken maar tot nu toe hebben nog niet veel eventmakers en conceptontwikkelaars dit op de perfecte manier toegepast. Namelijk het gebruiken van al bestaande technieken en social media om mensen die niet op je event zijn toch te betrekken of zelfs de mogelijkheid te bieden om het event virtueel mee te beleven en te ontdekken. En dat allemaal ‘LIVE’ natuurlijk.

Vrienden kijken al samen films terwijl ze fysiek aan de andere kant van de wereld zitten. Miljoenen gamers van over de hele wereld spelen dagelijks videogames tegen elkaar en chatten LIVE over de te gebruiken speltechnieken en resultaten. Iedereen maakt foto’s en filmpjes en deelt deze via sociale kanalen. Als we deze mogelijkheden door vertalen naar een event dan levert dat ongekende mogelijkheden op waarin mensen thuis, of waar zij zich ook bevinden, niet meer alleen toeschouwer op afstand zijn maar ook echt deelnemen aan het event. Of in ieder geval die suggestie wekken. Maar hoe dan?

  • Gebruik LIVE 360 graden video om je publiek, dat niet op het event aanwezig kan zijn, er toch bij te laten zijn. Exclusief en LIVE met camera’s op alle cruciale plekken zodat je extra publiek altijd eerste rang zit. Uiteraard door het LIVE karakter uitermate geschikt voor interactie met dit publiek. Betrek deze mensen bij het event en verwerk dat in je programma-onderdelen of activiteiten.
  • Creëer content tijdens je event die gedeeld kan worden. YouTubers verdienen hun geld door het maken van unieke content en het becommentariëren van de meest uiteenlopende zaken. Maak gebruik van de invloed van deze influencers en maak een connectie met een influencer die aansluit bij je branche of thema van je event. Laat deze influencer rondlopen op je event en er een verslag van maken. Dit creëert weer nieuwe content waar de thuisblijvers of de aanwezigen na afloop van het event nog eens van kunnen nagenieten.
  • Ontwikkel bepaalde ‘routes’ voor interessegebieden op je event en verbind een live host aan elke route. Publiek dat niet op je event aanwezig is kan dan zelf voor een bepaalde route kiezen en de host ‘aansturen’ en zo op plekken komen waar je normaal niet komt. Dat is wel even wat anders dan gewoon een presentatie live mee volgen op een scherm.

Trend D&B-oprichter Pieter Bas Boertje:

De CEO wordt de Chief Event Officer

In 2019 komt het evenementenbeleid steeds meer op het bordje van de CEO terecht.

Eventmanager is niet alleen het leukste vak van de wereld. Het is ook het meest impactvolle vak in het bedrijfsleven. Eventmakers staan altijd aan de basis van belangrijke momenten. Of het nu een aandeelhoudersvergadering is, een productintroductie, het jubileumfeest óf het jaarlijkse relatie-event. Eventmakers zijn altijd betrokken bij de hoogtepunten in de organisatie.

Het event kan dé springplank zijn voor de ambities van bedrijven. Een prachtig middel om beleving toe te voegen aan de strategie van organisaties. Het event is niet een éénmalig project, maar een onderdeel van de bedrijfsstrategie.
Als je een event campagnematig wilt inzetten, vereist dat dat je heel duidelijk moet weten wie je nu bent en in de toekomst wilt zijn. Dat je moet weten wat je strategie is om nu, maar ook morgen, succesvol te zijn. En daarmee hoort het event dus thuis in de bestuurskamers van bedrijven.

Ik verwacht dan ook (en maak die ontwikkeling ook al mee) dat de CEO zich steeds meer met het evenementenbeleid gaat bemoeien. En niet alleen als hij of zij 2 weken vóór het event in zijn agenda kijkt, beseft dat hij een belangrijke rol heeft, en alles nog even omgooit…

Het event is het ideale podium voor bestuurders om zich te presenteren aan hun medewerkers en relaties, om een bedrijfscultuur te bouwen. Om een visie neer te zetten en de mensen mee te nemen in waar de organisatie naar toe gaat.
Daarmee krijgen de afzonderlijke events meer betekenis en haal je meer uit je investering. Daarmee wordt dat 5-jaarlijks uitje een aanleiding om de cultuur te versterken. En daarmee is die jaarlijkse relatiebijeenkomst hét moment om de nieuwe positionering te introduceren, maar ook te laten voelen. De boodschap van het hoofd naar het hart te brengen.

De CEO is dus niet alleen de Chief Executive Officer, maar wordt ook steeds meer de Chief Event Officer. Zo gaat ons mooie vak er nóg meer toe doen!

Trend Communicatie & Social Expert Saskia van Hamersveld:

Mensen achter merken worden steeds belangrijker

Een trend die al langer een opmars maakt, maar waarvan ik verwacht dat we in 2019 nog veel meer gaan terugzien, is de positionering van de mensen (medewerkers) achter een merk. Mensen doen namelijk het liefst zaken met mensen, het gaat niet alleen meer over een bedrijf en haar visie. Een sterke (content)strategie met je medewerkers in de hoofdrol!

Een voorbeeld van een bedrijf dat iedereen kent? Coolblue!
Lees dit interessante artikel maar eens: ‘Wat je als ondernemer kunt leren van de Sinterklaas video van Coolblue’

Juist bij events, zowel interne als externe, kun je deze strategie doorvoeren met kleine elementen. Denk aan:

  • Zet niet alleen je CEO of marketeer op het podium, maar ook andere collega’s als experts uit het veld. Train-de-trainer en laat hen subsessies begeleiden of als sidekick optreden.
  • Betrek je medewerkers al in een vroeg stadium bij de ontwikkeling van de jaarkalender of het jubileum. Maak een kernteam als klankbordgroep en creëer zo ambassadeurs in je organisatie. Betrek zoveel mogelijk mensen bij je activiteiten, dan ontstaat er een grote draadkracht en worden medewerkers medeMerkers.
  • Het lijkt zo logisch, maar het wordt vaak vergeten. Zet je medewerkers in tijdens het uitnodigingstraject. Laat ze belangrijke relaties bellen waarmee ze zakendoen om hen te vragen of ze op het event komen. Wat ook goed werkt is een persoonlijk geschreven kaartje als reminder in te zetten, of juist in het natraject als aftersales om hen te bedanken voor hun komst. En wanneer zij afwezig waren als contactmoment om hen te enthousiasmeren voor een volgende editie.
  • Koppel je gasten aan medewerkers. Zodat ze tijdens het event een herkenbaar gezicht hebben die hen door de dag begeleidt en hen kan verbinden aan andere gasten.
  • Iets wat we al jaren doen, maar wat nog steeds heel succesvol is: het inzetten van medewerkers on Stage. Denk aan een showblok met optredens, een groot koor, een slagwerk act of zelfs een musical.

Trend Vormgever Sietske Baaten:

Is de branding van je event future proof?

De merkwaarde (branding) zie ik als de basis van alle marketinguitingen van een organisatie. Dus ook bij events. De tone of voice bestaat uit zowel inhoudelijke als visuele communicatie, zodat je communiceert waar je voor staat en zo optimaal verbinding maakt met je doelgroep.

Hoewel het vaak nog het ondergeschoven kindje is, want het is moeilijk meetbaar, kun je (visuele) communicatie rondom events juist goed inzetten om te laten zien waar je voor staat en de impact van je event vergroten. Niet alleen op je website, nieuwsbrief of productverpakking. Hoe krachtig kan het zijn als je jouw merkwaarde doortrekt voor, tijdens en na afloop van je event.

Zeker nu consumenten authenticiteit, integriteit en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving steeds belangrijker vinden, voelen ze zich meer aangetrokken tot merken die daarvoor staan en dat ook uiten. De wereld verandert snel, daarom vind ik het nuttig en inspirerend om om mij heen te kijken om te zien hoe we kunnen meebewegen op het gebied van (visuele) communicatie en hoe we future proof kunnen blijven.

Twee aspecten van communicatie die niet los van elkaar te zien zijn, zijn inhoud en uitstraling. Wat zijn de trends voor 2019 op deze gebieden?

Inhoud
Customer journey, user experience, 5G, kunstmatige intelligentie, machine learning, virtual en augmented reality… het klinkt nog futuristisch, maar het is nu! Het heeft invloed op wat en hoe we communiceren en ook hoe het overkomt. De techniek biedt in ieder geval veel mogelijkheden.

Tegenover alle snelle high tech, is er een internationale stroming in opkomst dat we moe worden van de informatie-overload. De interactie op social media loopt hard terug… Als tegenreactie worden mindfulness en meditatie steeds populairder. Daarom wordt kwaliteit van je boodschappen belangrijker dan kwantiteit. Speel in op wat je doelgroep bezighoudt, waar ze iets van opsteken, wat bijdraagt aan verbinding.

Ik kwam de volgende quote tegen: ‘vertrouwen is fysiek, bedrog is digitaal’. Waarschijnlijk door de toegenomen twijfel of berichten echt of fake nieuws zijn. Ik merk dat fysieke communicatie, zoals drukwerk, weer in waarde toeneemt, als nuttige informatiedrager, maar ook als iets dat mooi of leuk is om te bewaren.

Uitstraling
Het hoeft in 2019 niet altijd zoals we geleerd hebben; een beetje brutaal mag best. Wat is ‘mooi’, behalve iemands persoonlijke smaak? Harmonieus en gulden snede worden soms te saai en zijn niet altijd onderscheidend genoeg. Het gevolg is uitingen in levendige kleuren en verloopjes (terug naar de jaren ’80 en ‘90), 3D metaal- of plastic looks en soms futuristisch doordat elementen lijken te zweven. En ja, dat kan soms echt lelijk zijn!

Beweging zie je ook bij vormen, patronen en fonts geïnspireerd op vloeistof en drijvende elementen. In presentaties en websites zie je elementen als knoppen die bewegen door het gebruik van gifjes en video’s.
Ook typografie is verre van bescheiden; grote schreefloze fonts die knallen en vaak het hoofdelement van het ontwerp zijn.
Aan de andere kant zie je ook dat stockfoto’s en standaard iconen of illustraties niet meer passen bij oprechtheid en authenticiteit. ‘Echt’, aandacht en handwerk krijgen een podium. Vaak een vintage look.

En - heel bevrijdend - géén design is ook een keuze. Weinig onderscheidend, maar heel functioneel.

Een aantal uitersten, waarbij je goed moet bedenken wanneer en waarom je voor iets kiest, maar leuk om bij de creatie van je event bij stil te staan en te gebruiken in alle kanalen en op alle communicatiedragers!

Share:
info@db-eventmarketing.nl +31 35 303 2000
Voor aanvragen mailen naar: sales@db-eventmarketing.nl
Van Hengellaan 25
1217 AR Hilversum
Privacy statement | Powered by: Invitado Visitor Management