Practice what you preach! Wij praten er vrijwel dagelijks over, aan tafel met onze opdrachtgevers. Zijn er grote veranderingen in je bedrijf? Dat doet iets met je bedrijfscultuur, dus daar móet je wat mee. Een cultuurveranderingstraject inzetten bijvoorbeeld. En nu zijn we zelf aan de beurt.
Want er zijn veranderingen genoeg bij D&B Eventmarketing. Het vertrek van Lennart Peeperkorn per 1 april 2019, de daaruit voortvloeiende nieuwe samenstelling van het MT en – last but not least – de groei van het bedrijf. MT-leden Josine Verbeek en Sabine Dijkema besloten daarom eensgezind: “Dit is het moment voor een eigen cultuurveranderingstraject.”
Na het vertrek van Lennart blijft een driekoppig MT over, bestaande uit Algemeen Directeur Pieter Bas Boertje, Operationeel Directeur Josine Verbeek en Commercieel Directeur Sabine Dijkema. In het persbericht waarin het vertrek van Lennart wereldkundig werd gemaakt, werden Josine en Sabine ‘de nieuwe generatie D&B-ers’ genoemd, die ‘D&B naar een volgende fase zal brengen’. Sabine geeft leiding aan alle activiteiten die naar ‘buiten’ zijn gericht: Sales & Marketing en Communicatie. Josine is intern verantwoordelijk, stuurt het team van Creatieven en Eventmanagers aan, zowel op conceptueel als programma-technisch en operationeel gebied. Nieuw is dat zij beiden met ingang van dit jaar ook verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse leiding van het bureau en samen alle financiële en HR-beslissingen nemen. “Met name voor mij is dat nieuw,” vertelt Sabine, “en een hele gave uitdaging. Maar het voelt heel goed, vooral omdat wij heel goed samenwerken met elkaar. We denken over veel dingen hetzelfde. Soms is er discussie, maar altijd op een goede manier: om elkaar scherp te houden en verder te brengen.”
“Eigenlijk is de transitie in het MT vloeiend gegaan, ook voor iedereen intern,” zegt Josine. “Natuurlijk zullen wij de komende tijd zaken anders gaan aanpakken. Pieter Bas en Lennart stonden altijd zeer open voor onze input, maar zij waren toch degenen die beslisten. Ik heb best weleens gedacht ‘als ik aan het roer stond, dan deed ik iets anders’. Dat kan nu en dat gaan we ook doen.”
De afgelopen jaren gebeurde er meer, zoals de lancering van de nieuwe bedrijfsnaam in 2016 en de verhuizing naar Hilversum in 2018. Ook niet onbelangrijk: de exponentiële groei van het aantal medewerkers in de afgelopen jaren. Voor de bedrijfscultuur en manier van werken maakt het nogal wat uit of je met 10 à 12 mensen werkt – “dan heb je geen HR-systeem nodig en iedereen kent elkaar” – of met bijna 30. Bovendien werkt D&B sinds kort met een zelfsturend creatieteam. “Onze collega’s van de afdeling creatieve conceptontwikkeling zijn talentvolle en bevlogen eventprofessionals. Samen bedenken ze dagelijks de meest creatieve ideeën,” vertellen Josine en Sabine. “Vaak in teamverband, met elkaar of met mensen van Sales & Marketing of de Eventconsultants. Ze maken gebruik van elkaars talenten, beoordelen elkaars concepten en pitchen concepten bij ons en andere collega’s vóór ze naar de opdrachtgever gaan.”
Met een groeiend team en zoveel zelfstandige talenten in huis heb je wel een sterke Internal Branding nodig. Omdat mensen nu eenmaal het merk maken. “Het is heel belangrijk om bij het bedrijf betrokken en bevlogen medewerkers te hebben. In ons geval dus mensen die echt het roze D&B-bloed hebben. Die de kracht van D&B kennen en kunnen uitdragen.”
Internal Branding is een ongoing proces bij D&B. Zo gaan alle nieuwe medewerkers de eerste twee weken ‘door de D&B-wasstraat’. Een strak gestructureerd proces waarin een nieuwe collega precies te weten komt wat dat roze bloed inhoudt, op élk denkbaar gebied, in één-op-één sessies met de specialisten op die gebieden. Een intensief rondje ‘dit zijn wij en zo doen we dat hier’; van bedrijfsgeschiedenis, -visie en -strategie tot Sales & Marketing en alle interne werkprocessen.
“Daarnaast maken we – in het kader van practice what you preach – elk jaar de D&B-jaarkalender, waarbij we zorgen dat er een sterke synergie is tussen alle bedrijfsactiviteiten. Van de kick-off en de kwartaalsessies tot de familiedag en de kerstborrel. Ook onze op inhoud gerichte D&B Academy is onderdeel van die kalender,” legt Josine uit. “Het mooie is dat we alle collega’s daar vanaf het begin bij betrekken,” vult Sabine aan. “Voorafgaand aan het invullen van een kalender en het Academy-programma stellen we het jaarthema vast. Dat thema is leidend, daar hangen we alle activiteiten aan op. Dus het campagnematig denken dat we onze klanten adviseren, passen we zelf ook toe.”
Maar is dat alles genoeg om ervoor te zorgen dat bij iedereen het onontbeerlijke roze bloed door de aderen blijft stromen? Niet altijd, merkten Josine en Sabine. “Als je kleiner bent en mensen blijven relatief lang in dienst, dan ontstaat vaak een bedrijfscultuur die soepel draait met veel ongeschreven regels. Ga je groeien, komen er (veel) nieuwe mensen bij? Dan merk je dat je strakkere werkprocessen nodig hebt, maar ook dat het binnen de organsiatie weleens piept en kraakt. Toen wij dat laatste signaleerden, hebben we gezegd ‘laten we de transitie in het MT aangrijpen om zelf een cultuurveranderingstraject te doen.”
Vertrekpunt was de merkpositionering die enkele jaren geleden al werd uitgevoerd en waarin de kernwaarden – vijf V’s: Vuur, Vakmanschap, Vindingrijkheid, Vertrouwen en Verdieping – en het brand heart zijn vastgelegd. Daarop aansluitend werkt D&B dit jaar aan de verschillende fasen van cultuurverandering, zoals ze die zelf adviseren aan opdrachtgevers: ask, discuss, set, celebrate en live the culture. “Fase 1 – ask the culture – was een extern uitgevoerd onderzoek naar medewerkertevredenheid. Daar zijn thema’s uitgekomen die we nu gezamenlijk verwerken tot een mooi, nieuw bedrijfsmanifest. In de volgende fasen gaan we dat zeker samen vieren en samen uitdragen. Voor dat uitdragen is het belangrijk dat iedereen in staat is om het D&B-verhaal op zijn of haar eigen manier te vertellen. Daarom hebben we dit jaar onze D&B Academy daarop ingericht: wat is de D&B pitch en wat is jouw personal pitch? Hoe vertel je intrinsiek vanuit jouw functie het verhaal van D&B?”
Wat gaat de buitenwacht er allemaal van merken? Van de interne cultuurverandering, maar ook van die nieuwe generatie D&B-ers aan het roer? Sabine en Josine denken zelf aan een andere tone of voice, zowel in communicatie als in Sales & Marketing. “Een frisse wind in de manier waarop we naar buiten treden. Het oude imago – ‘dat bureau met die moeilijke naam wat al 36 jaar bestaat’ – gaan we langzaam maar zeker afschudden.”
Zijn er al concrete plannen te melden? Sabine: “We hebben het jaar in drieën gedeeld, in elk deel focussen we op één van de onderwerpen waarin we gespecialiseerd zijn. Tot en met april is dat ‘Internal Branding’. Daar zitten we nu zelf middenin, maar we gaan ook voor relaties een Masterclass Internal Branding organiseren, op 11 april aanstaande.”
“En we blijven zoals altijd kennisdelen,” vervolgt Josine, “maar wel op een eigentijdse manier. We hebben de D&B Beeldbuis gelanceerd, met vlogs van D&B-ers over allerlei onderwerpen.”
En gaat er ook iets veranderen aan de positionering van het bureau? Het antwoord komt direct en unisono: nee! Maar dan, na enig nadenken, komen ze daar samen op terug: “In de toekomst is er wel verandering mogelijk. Eind vorig jaar hebben we gezamenlijk onze BHAG voor over 5 jaar geformuleerd. Die gaan we hier niet prijsgeven, maar hij is echt heel tof!”
Met die cliffhanger zullen we het moeten doen. Dat de beide representanten van de nieuwe generatie D&B-ers vol plannen en ideeën zitten, moge duidelijk zijn. Maar wat meer is: het zijn duidelijk dóórpakkers. Reken er dus maar op dat het niet blijft bij mooie plannen en ideeën. “Wat we bedenken, dat gaan we ook doen.”