Theorie U, vrij naar Pieter Bas Boertje

blog
Door: Pieter Bas Boertje
sep. 29, 2014

Ik neem je mee naar begin dit jaar. Op 7 januari hadden we bij D&B een wakeup call van jewelste: we moesten afscheid nemen van een aantal collega's. Een ingrijpende beslissing met, uiteindelijk, positieve gevolgen. Het bleek de omslag die we als bedrijf nodig hadden.

Theorie U

Jaren geleden las ik een heel dik en ingewikkeld managementboek: Theorie U van Otto Scharmer. Zo'n boek waarvan je sommige hoofdstukken of passages terug moet lezen omdat je anders de strekking niet begrijpt. Het boek ging over hoe je fundamentele veranderingen binnen bedrijven tot stand kan brengen.
Ik heb die Theorie U vertaald naar een eigen theorie: dat je pas kan veranderen als je op de bodem geweest bent, onder in de U. Als een bedrijf aan den lijve de urgentie van verandering ervaart, pas dan willen mensen veranderen.

Jubileumevent 

Begin dit jaar maakten wij bij Dechesne & Boertje hetzelfde mee. Eigenlijk moet ik teruggaan naar het najaar van 2013. We hadden het hartstikke druk, er werd keihard gebuffeld aan allerlei events die nog in het najaar moesten plaatsvinden. We vierden zelfs ons jubileum met een prachtig event voor al onze relaties.
Tegelijkertijd zagen we dat de omzet voor 2014 ver achterbleef. We verloren een aantal grote pitches en aanbestedingen en zo ontstond er onzekerheid over ons eigen kunnen.
Dat resulteerde in de bekende negatieve spiraal waardoor we in januari een ingrijpende beslissing moesten nemen. Voor het eerst in het 30-jarige bestaan van D&B moesten we afscheid nemen van 4 gewaardeerde collega's. We dachten dat de crisis aan ons voorbij zou gaan. Maar in het 'staartje' werden ook wij getroffen.

Ik had de afgelopen jaren al vaak van mede-ondernemers gehoord hoe het was om dit mee te maken. Ik had echter niet verwacht dat het zo'n emotioneel proces zou zijn. Alsof je een familie uit elkaar trekt. De weken na 7 januari - 'zwarte dinsdag' - waren als een rouwproces. Totdat één van de medewerkers met de vuist op tafel sloeg en riep dat we beter onze schouders eronder konden zetten. Dat was de omslag.
Tegelijkertijd vonden onze oud-collega's binnen korte tijd een leuke baan. Dat hielp mee.

Zoals met zoveel dingen hebben moeilijke momenten vaak ook een positieve kant. En zo was 7 januari een ommezwaai in ons bedrijf en onze cultuur. Je moet op de bodem geweest zijn om te kunnen veranderen en weer te kunnen groeien.
Het afgelopen half jaar is er ongelooflijk veel gebeurd. 7 januari was een wakeup call voor Dechesne & Boertje. Om het goede te behouden en tegelijkertijd de koers iets te verleggen.

D&B Eventmarketing

Het zou teveel tekst vergen om alle veranderingen op te sommen, maar ik wil er toch een aantal noemen. Zo zijn we als bedrijf 'volwassener' geworden, in het contact met onze relaties (meer partner dan leverancier) én naar elkaar. We zijn efficiënter geworden met minder overleg en bureaucratie, maar we nemen ook de tijd voor zaken die echt nodig zijn.

We betrekken onze leveranciers meer, net als dat we veel meer in co-creatie met onze relaties werken. Dat is overigens ook leuker en effectiever!
We zijn als team veel alerter geworden voor commerciële kansen. Zo zijn er een aantal 'nieuwe' producten ontstaan, die we onbewust al jaren heel succesvol doen maar nog niet zo benoemd hadden.
De creatieve en strategische concepten zijn nog beter geworden en we hebben onze marketing aangepast: meer social media en een huisstijl die bij deze tijd past. De nieuwe RAAK die eind september uitkomt is daar een goed voorbeeld van.

De veranderingen gaan heel geleidelijk. 2 Stapjes vooruit, 1 stapje achteruit. Maar we hebben weer grip op het bedrijf. We hebben een goed gevulde portefeuille met prachtige events. En we komen weer in de flow van voorheen, maar dan als het 'nieuwe D&B'. We zitten in de rechter poot van de U, en nu omhoog. Lees onze RAAK, en je zult het voelen.

De afgelopen tijd heeft ervoor gezorgd dat D&B nu rust op alle schouders. Dat geeft rust. Het geeft ons ook de 'kriebels': om weer verder te bouwen aan het nieuwe Dechesne & Boertje. Laten we hopen dat de economie ons daar een handje bij helpt!

Share:
info@db-eventmarketing.nl +31 35 303 2000
Voor aanvragen mailen naar: sales@db-eventmarketing.nl
Van Hengellaan 25
1217 AR Hilversum
Privacy statement | Powered by: Invitado Visitor Management