Bijzondere samenwerking zorgt voor unieke eventbeleving

Blog
Door: Lara Roos
feb. 15, 2016

In het leven van een D&B-er is samenwerken de sleutel tot succes. Dat begint al aan de tekentafel waar het creatieve team voor ieder event een uniek concept ontwikkelt. Een concept dat naadloos aansluit bij het DNA van onze opdrachtgever. En als projectmanagement aan de slag gaat met het definitief inkleuren van dit concept, dan ontstaan er vaak bijzondere, niet voor de hand liggende, samenwerkingen. Dat weet Senior Projectmanager Lara als geen ander. We blikken met haar terug op twee bijzondere eventproducties waar zij samenwerkte met getalenteerde studenten van de Gerrit Rietveld Academie uit Amsterdam.

KPN RijksmuseumTop 2015 ‘Vooruitgang door verbinden’

Haar eerste samenwerking met de Rietveld Academie ging Lara aan tijdens de KPN RijksmuseumTop. Een uniek jaarlijks terugkerend evenement waarbij de top van het Nederlandse bedrijfsleven wordt getrakteerd op een spraakmakend programma waarbij toonaangevende ontmoetingen centraal staan, in de bijzondere ambiance van het Rijksmuseum.

Lara licht toe hoe dit tot uiting kwam in de editie van 2015 met als thema Vooruitgang door Verbinden: ‘KPN profileert zich als dé verbinder van Nederland en we gaan ieder jaar op zoek naar een unieke vertaling van dit DNA in de verschillende elementen van het event. Waarbij we de toonaangevende ontmoetingen die tijdens het event tot stand komen als rode draad gebruiken; ontmoetingen tussen gasten onderling, ontmoetingen met het Rijksmuseum en haar kunst, ontmoetingen met toptalenten op het podium, ontmoetingen met KPN. De vooruitgang en toekomstvisie die KPN wil overdragen aan haar klanten en de wereld werden samengebundeld in een spraakmakend event. Met als start een unieke Weg van Vooruitgang in de Passage van het Rijksmuseum. Een catwalk show, versterkt door beeld, geluid, mode en kunst die de transformatie van KPN verbeeldde.  

Talenten van morgen krijgen een podium

‘Wat heel belangrijk is bij dit proces is dat er een goede match is tussen kunstenaar en opdrachtgever. KPN investeert graag in het talent van de toekomst en staat erg open voor vernieuwende ideeën. Zij waren ook meteen erg enthousiast toen we het idee voorstelden om met talenten van de Gerrit Rietveld Academie samen te werken.’ 

Cum laude afgestudeerde modestudent Ting Gong ging de uitdaging aan en ontwierp zeven modecreaties. Hierbij gebruikte zij de kunstwerken van het museum als inspiratiebron en gaf hier haar eigen futuristische interpretatie aan. Haar creaties werden gecombineerd met vakmanschap en technologie in ontwerptechnieken. Gong gebruikt SAATI-materialen, kostbare hightech materialen die worden gebruikt voor de bescherming van communicatieapparatuur, een duidelijke link naar de producten van KPN. De creaties werden tijdens de KPN RMT geshowd op de speciaal voor het event gecreëerde catwalk in de Passage.

Een totaal plaatje

Projectmanager Lara zorgde ervoor dat alles goed op elkaar werd afgestemd: ‘Naast een goede samenwerking met de Rietveld-kunstenares, was co-creatie en afstemming met de andere leveranciers net zo cruciaal. De belichting van de outfits, de vormgeving van de modeshow in de algehele choreografie, de muziek, het tempo. Samen werd gewerkt aan 1 unieke show, met een spectaculair eindresultaat!’

KPN zelf was laaiend enthousiast: ‘Het eventconcept was een fenomenale match tussen inhoud en creatie!’

 

Robeco LIVE 2016

De samenwerking met het Gerrit Rietveld Academie was zo succesvol dat D&B nogmaals met hen in zee ging. Lara legt uit: ‘Succesvolle dingen zetten we graag vaker in. Mits dit natuurlijk past bij hetgeen we voor ogen hebben en het aansluit bij de klant en ons concept. Dit was voor het Robeco LIVE-congres zeker het geval.

Een eigentijdse visualisatie

Robeco lanceerde in 2015 haar nieuwe corporate huisstijl en deze grafische wireframe diende centraal te staan binnen het creatieve concept voor het event begin 2016. Dit wireframe handelsmerk was voor D&B het beslissende ‘haakje’ en vormde het uitgangspunt voor het hele podiumplaatje en de look & feel van het event.

Een klas van het Designlab van de Gerrit Rietveld Academie ging als studieproject aan de slag met de briefing: ‘Zet een wireframe om naar een beeldend kunstwerk dat tentoongesteld wordt tijdens het event.’ De gasten liepen via een speciale expositieroute langs deze wireframe kunstwerken richting de locatie van het plenaire programma, waar de nieuwe corporate movie werd getoond als opening van de dag.

Bij bijzondere samenwerkingen gelden andere ‘regels’

Bij zo’n samenwerking gaat het verder dan alleen sec het opleveren van het eindproject. Lara legt uit: ‘Voor studenten is het natuurlijk extra leerzaam om aan de slag te gaan met een echte opdrachtgever en te werken aan een object wat onderdeel is van een geheel, een totale ruimte, een totaal event. Het managen van verwachting, de omgang met een corporate klant, maar ook het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en technieken waren belangrijke elementen van deze opdracht voor de studenten. Voor een opdrachtgever is het daarnaast juist de uitdaging om buiten de geijkte comfortzone te treden, de controle iets te laten vieren, om zo juist dat eindresultaat te verkrijgen dat alle verwachtingen overtreft. Het is voor studenten echt een ideale gelegenheid om zichzelf te presenteren aan de zakelijke markt. De kunstwerken worden op dit moment tentoongesteld binnen het hoofdkantoor van Robeco.’ 

De optimale vorm van het creëren van meerwaarde

Lara eindigt trots haar verhaal: ‘Ik heb er onwijs van genoten om met deze creatieve mensen aan de slag te gaan. Zij werken met ontzettend veel passie, precisie en enthousiasme en dat is echt mooi om te zien. Het kost tijd, maar het heeft zeker een hoge meerwaarde. Het zijn niet zomaar elementen die je toevoegt, maar het heeft een geheel eigen verhaal dat past bij een klant. Belangrijk in zo’n proces is wel, om goed de verwachtingen van de opdrachtgever te managen, hen aan de hand mee te nemen door alle fases van het creatieproces. En daarbij juist ook voldoende ruimte te geven aan de studenten om hun persoonlijke creativiteit te kunnen ontplooien.'

Share:
info@db-eventmarketing.nl +31 35 303 2000
Voor aanvragen mailen naar: sales@db-eventmarketing.nl
Van Hengellaan 25
1217 AR Hilversum
Privacy statement | Powered by: Invitado Visitor Management