D&B Diaries #4 - Nicole: ‘Van LIVE naar Online’

Actueel
apr. 22, 2020

In de D&B Diaries delen D&B-ers hun persoonlijke verhalen rondom Corona. Projectmanager Nicole organiseerde onze D&B Masterclass. De eerste digitale variant, met maar liefst 100 gasten op de stream!

Events, iets waar wij als projectmanagers bij D&B Eventmarketing voor leven. Wanneer het nieuws komt dat er tot en met 1 juni geen events met meer dan honderd personen mogen worden georganiseerd, pink je toch een klein traantje weg. Dit gold ook voor mij. Ik houd van de productie van een event. Het harde werken tijdens een opbouw en de uitvoer, ik ga AAN! Tijdens het verwerken van het nieuws stroomde mijn mailbox vol met e-mails van leveranciers die opeens ook livestreams faciliteren. De knop ging om: ik ga de eerste online masterclass van D&B organiseren en het wordt top!’. De eerste paar dagen bestond uit het zoeken naar de juiste partij voor een livestream. Mijn doel: iets vinden waarmee we de D&B kwaliteit kunnen waarborgen en waar onze eventgedachte bij past. Hoe vind je nu die geschikte online partij? Heel simpel, veel online webinars, masterclasses en events bekijken en daarnaast in gesprek gaan met onze leveranciers. Het gaf mij een enorm goed gevoel om mij vast te kunnen bijten in een productie. Mijn eventhart ging weer sneller kloppen en ik barstte van de energie!

nicole6_inbericht_945b-2-min

De heilige 3-eenheid: inhoud, energie en interactie

Nadat ik een partij had gevonden om de livestream en het online platform mee op te zetten, was het tijd om na te denken over de invulling van dit event. De start staat gelijk aan een live event. Je bepaalt de doelstelling, de doelgroep en het concept wordt ontwikkeld. Hierna ga je aan de slag met de inhoud. Daarbij is het enorm belangrijk dat je in gedachten houdt dat er geen publiek in je ‘zaal’ zit, maar dat iedereen vanuit zijn eigen werkplek meekijkt.

Bij LIVE events geloven wij in de heilige 3-eenheid: inhoud, energie en interactie. En de wetten die voor LIVE gelden, trek je ook door bij online events. Dus: hoe creëer je die inhoud, energie en interactie? Oftewel: hoe zorg je voor optimale verbinding met je doelgroep? Een aantal tips die wij in onze eigen D&B masterclass, The Online Edition hebben toegepast:

  1. Wil je inhoud zenden? Prima, maar houd het kort. De spanningsboog achter een laptop is toch wat korter dan wanneer je in een zaal zit. Zorg ook voor voldoende afwisseling tussen sprekers, onderwerp en setting.
  2. Betrek je publiek. Ga interactie aan door middel van stellingen waar je publiek aan mee kan doen. En haal in het voortraject vragen op met de D&Barometer.
  3. Ga na je plenaire aftrap uiteen in kleine deelsessies waarin je sub onderwerpen bespreekt. Dit maakt het persoonlijk, omdat je elkaar dan ook kunt zien. Sluit wel plenair af, zodat je ook weer samenkomt.
  4. Zorg voor een casual netwerk momentje, omlijst met entertainment. Een bandje bijvoorbeeld, waar je verzoeknummers bij kunt indienen.
  5. Communicatie is key; zorg dus voor een goed voor- en natraject. Waarbij je niet alleen de gasten die ‘aanwezig’ waren betrekt, maar ook de niet-komers.

Als je dit rijtje zo leest, wijkt het niet veel af van een LIVE event toch? Klopt! Het vergt wat omdenken en de juiste technische voorbereiding, maar uiteindelijk staat alles en kun je LIVE!

nicole7_inbericht_945b-2-min

5, 4, 3, 2, 1… en LIVE

Op de ochtend van de uitzending stonden we allemaal te popelen om live te gaan. We wilden zo graag het harde werken van de afgelopen twee weken laten zien aan die honderd enthousiastelingen die zich hadden aangemeld voor deze masterclass.

10.00 uur, het was zover. Ik telde af van 5 naar 1, de laatste drie seconden in stilte zoals de regisseur die aanwezig was mij had geleerd. En daar gingen we. De leader startte in en Sabine ging live. Het was gelukt! De ontlading na anderhalf uur was enorm. Niet alleen door de mooie reacties van de deelnemers, maar ook door de band die buiten op het terras in de tuin van ons Eventhuis nog een half uurtje voor entertainment op de livestream zorgde. Heerlijk om met z’n allen weer even live naar muziek te kunnen luisteren. We stonden stil en met een kleine traan in onze ogen toe te kijken.

nicole5_inbericht_945b-2-min

En toen de afbouw, ook dat verschilt niet veel van een normaal event. In een oogwenk zag ons Eventhuis eruit alsof er niks was gebeurd. Gelukkig hebben we de beelden nog ;)

Samen met mijn collega’s heb ik enorm genoten van deze eerste online editie en ik kan alvast verklappen dat we binnenkort weer een gaaf event op de planning hebben staan. To be continued…

nicole8_inbericht_945b-2-min

Projectmanager Nicole Loeffen

Share:
info@db-eventmarketing.nl +31 35 303 2000
Voor aanvragen mailen naar: sales@db-eventmarketing.nl
Van Hengellaan 25
1217 AR Hilversum
Privacy statement | Powered by: Invitado Visitor Management