7 peilers die online toch echt anders zijn dan LIVE

Actueel
jun. 29, 2020

Twee weken geleden zetten we de 5 LIVE wetten die ook online gelden voor je op een rij.
Vandaag delen we de 7 belangrijkste peilers die online toch echt anders zijn dan LIVE.

1. De timings.

Waar je voorheen je relaties 6 tot 8 weken van tevoren uitnodigt, volstaat nu een week. CEO Pieter Bas Boertje: “Binnen 5 uur hadden we 100 aanmeldingen voor de D&B Rosé, ons jaarlijkse relatie-event dat dit jaar digitaal plaatsvond. In drie dagen was het event ‘uitverkocht’.”

inbericht_tussen_timings_en_lengte-min

2. De lengte.

De aandachtsspanne tijdens een online event is veel korter is dan bij een fysieke bijeenkomst. Bij een live event is 4-5 uur optimaal, waarbij er momenten zijn waarop de energie piekt met gecreëerde en geregisseerde WOW-momenten en de spontane kippenvelmomenten die je niet kunt sturen. Online heb je maximaal 2 uur waarin je moet pieken. Kijk dus kritisch naar wat je wilt vertellen en kom snel tot de kern. Je kunt beter kiezen voor een extra verdiepings-event, dan deelnemers kwijtraken door te lange sessies.

3. De focus.

Speel online nog meer met de diverse mogelijkheden om je deelnemers erbij te houden. Projectmanager Nicole: “Combineer een studio-setting waar ruimte is voor een tafelgesprek, presentatie en sidekick met een razende reporter die op een andere locatie ‘inbelt’. Of haal gasten via hun webcam in de studio. Ook kun je in het voortraject pakketjes laten bezorgen bij je relaties door mensen uit je team.”

inbericht_tussen_focus_en_organisatie-min

4. De organisatie.

Bij een fysiek event kun je veel makkelijker bijsturen; je kunt een dagvoorzitter iets in haar oor fluisteren of schuiven qua timings. Bij een online event is dat veel minder eenvoudig. Alle details liggen veel meer onder een vergrootglas, omdat iedereen er letterlijk met zijn neus bovenop zit.

5. Het contact.

Relatie-events draaien om contact en dat is nu net lastig in deze tijd. Investeer extra in de mogelijkheden om in klein gezelschap met je relaties in contact te komen. Doe een stap extra om te laten zien dat de relaties gewaardeerd worden. Dit kan ook al in het voortraject.

6. De tools.

Van platform tot streamingdienst. Voor online events heb je net even andere tools nodig dan voor fysieke events. De mogelijkheden zijn eindeloos, dus laat je goed informeren voordat je een tool kiest.

7. De frequentie.

Online events zijn sneller te organiseren en er haakt makkelijker een grotere groep deelnemers aan. Veel organisaties hebben nu meer vrijmibo’s dan ooit! Omdat cultuur je organisatie maakt of breekt - helemaal in de huidige tijd - is het belangrijk om elkaar vaak (virtueel) te zien. Online karaoke, bingo of quizzen doet wonderen voor het groepsgevoel!

Expertteam voor elke uitdaging

Ondanks de overlap met fysieke events wat impact maken betreft, vraagt het organiseren van online events om een andere aanpak, tools en experts. Omdat D&B Eventmarketing strategie, creatie, projectmanagement, video en cross media specialisten in huis heeft, kan ze per aanvraag altijd een top team samenstellen.

inbericht_voor_checklist-min

In het kort... 4 roze tips voor een online event

  1. Sta eerst stil bij het doel van het event. Stel de vraag-achter-de-vraag en creëer een ijzersterk concept.
  2. Maak het leuk! Er is veel meer mogelijk dan je denkt; denk in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden.
  3. Meten = weten. Ook bij online events is het meten van de ROI en de impact ontzettend belangrijk.
  4. Zorg dat je de juiste experts om je heen hebt, bijvoorbeeld dat roze bureau uit Hilversum ;)


Tot slot…
D&B Eventmarketing zet het evenementenseizoen AAN!

Om voor jou te kunnen blijven schitteren, vinden wij onszelf steeds opnieuw uit. Dat doet we al ruim 35 jaar. Ook nu creëren wij events en digitale belevenissen die mensen raken en verbinden. Van live ontmoetingen tot online en hybride. Van kippenvelmoment tot duurzame relatie. Meer weten? Download onze pink paper en ontdek hoe jij jouw merk tot leven kan brengen!

Share:
info@db-eventmarketing.nl +31 35 303 2000
Voor aanvragen mailen naar: sales@db-eventmarketing.nl
Van Hengellaan 25
1217 AR Hilversum
Privacy statement | Powered by: Invitado Visitor Management