D&B Rosé Talk #1: No story, no glory!

blog
Door: Barbara van Baarsel
sep 22, 2016

Storyteller Theo Hendriks: 'Woorden zijn nodig voor de legitimering van een event'.

Om klanten en ambassadeurs te laten voelen hoe belangrijk ze zijn. Om hen te laten zien dat D&B Eventmarketing mooie concepten maakt én om te delen wat het bureau bezighoudt. Dat zijn de aanleidingen geweest om in 2008 D&B Rosé in het leven te roepen. 'We dagen onszelf telkens weer creatief uit om een spannend programma rond ons jaarthema te bedenken, dat wij altijd in de lente organiseren. Het is voor ons het spannendste event van het jaar, want een eventbureau, dat schept verwachtingen. En onze gasten hebben al een hoop gezien,' vertelt mede-eigenaar Pieter Bas Boertje.

D&B Rosé is altijd een combinatie tussen een officieel moment met inspirerende inhoud en een informele rosé-proeverij op het terras voor het kantoor in Muiden. Tijdens deze proeverij wordt de D&B Rosé van het jaar gekozen.

En zo was het op een dinsdagmiddag, 28 juni 2016, dat 200 event professionals naar Muiden afreisden voor het jaarlijkse relatie-evenement. Deze keer geheel in het teken van 'Het verhaal van...'. Want verhalen prikkelen, verwonderen en raken. Dat doen zij al eeuwen lang. Net zoals al sinds mensenheugenis events worden georganiseerd, vanwege diezelfde eigenschappen. Een evenement is namelijk een verhaal op zich; je wordt erin ondergedompeld en als het goed georganiseerd wordt, kan het een fantastische beleving zijn.

Deze middag was dat het doel. De 200 relaties van D&B Eventmarketing zouden worden geraakt en geïnspireerd door drie sprekers en natuurlijk de epiloog: de rosé-proeverij op het terras voor het Event Huis in Muiden.

Raakvlakken met de verhaallijn

Eén van de drie sprekers was ‘storyteller’ Theo Hendriks van Bex*communicatie. Zijn terugblik op D&B Rosé: ‘Naast het sterke concept was alles tot in de puntjes geregeld, met draaiboeken en een dry-run. Opmerkelijk en erg prettig vond ik dat. Juist door die randvoorwaarden klopte het beeld dat zij voor ogen hadden en stond het event als een huis. Het was een prachtige setting met in het midden van een weiland een ronde tent vol genodigden en drie sprekers met duidelijke raakvlakken met de verhaallijn van het event. Danielle Braun sprak allereerst over tribes en totems en over het stilstaan bij en vieren van momenten en successen. Margriet Sitskoorn nam ons mee in de wereld van manipulatie en neurologie. Naar hoe wij luisteren naar en reageren op de werkelijkheid. En vervolgens mocht ik mijn betoog houden over storytelling. Ja, alle drie op het snijvlak van verhalen. Het klopte gewoon.’

Wanneer is een story goed verteld?

Storytelling is een begrip dat we vaak horen, een term die bedrijven en evenementenbureaus maar al te vaak gebruiken in aanloop naar een event, maar wanneer is hun ‘story’ goed ‘verteld’? Theo: ‘Net als de route die we bij de aanvang van D&B Rosé moesten lopen vanaf de parkeerplaats naar het weiland, met onderweg iconische taglines uit films op bordjes, probeer je het ultieme event in één zin te vangen: de verhaallijn. Vervolgens kun je het hele event langs die verhaallijn uitwerken. Zo bedachten we voorafgaand aan het event dat we de genodigden wilden leren te denken vanuit zo’n verhaallijn - die ene zin - en niet zo zeer in ‘verhalen vertellen’. We deelden kaartjes uit waarop iedereen zijn ultieme event in één zin opschreef. Ergens uit het publiek kwam de verhaallijn ‘een reis om de wereld in één dag’. En ja, dat is precies wat ik bedoelde. Je ziet het event dan al meteen voor je, het prikkelt en maakt je nieuwsgierig.’

Alle kaartjes zijn verzameld en D&B heeft er een mooi digitaal boekje van gemaakt, met meer dan 100 ultieme eventideeën bij elkaar. Wil je dit boekje ontvangen? Deze kun je opvragen per e-mail. 

Maar dan nog, waarom is het zo belangrijk voor bedrijven om storytelling toe te passen? ‘Om de menselijke maat terug te krijgen in wat je allemaal als organisatie doet, van plan bent en met klanten wilt doen. Een klant is namelijk geen nummer op een Excelsheet of een code in je CRM-systeem, het is een mens. En een klant wil zaken doen met andere mensen. Met storytelling breng je die menselijke maat terug, want het is meer dan een ‘verhaal’, het is het vertellen ervan, via allerlei kanalen die het bedrijf letterlijk helpen te ‘vermenselijken’.

Eén van die kanalen is een live moment, een heel belangrijk kanaal in ons vakgebied. ‘Daar ben ik het volledig mee eens; een event is immers een manifestatie van jouw verhaal. Vergelijk het eens met een verjaardag; je kunt dat op veel verschillende manieren vieren. Relatief saai met moorkoppen en mensen in een kringetje, of juist groots met alles erop en eraan. De manier waarop je het doet bepaalt in hoge mate hoe de gasten jou zullen onthouden en daarmee vertel je dus in het concept van het event veel over wie je bent en waar je kracht zit.’

Onlosmakelijk met elkaar verbonden: events en sprekers

We hebben het vaak over de kracht van live communicatie. De kracht van events. Waarom zit daar vrijwel altijd het element ‘spreker’ in? ‘Er is een onderscheid tussen sprekers met een verhaal (vertellers) en sprekers met een spreekbeurt (sprekers),’ verduidelijkt Theo. ‘Ik denk dat beiden er vaak zijn vanuit een legitimering om een inhoudelijk aspect aan het event mee te geven. Vertellers zorgen voor een rode draad. Kijk maar eens naar politiek leiders, dat zijn in feite ook vertellers; ze nemen je mee in hun visie, naar daar waar zij heen willen gaan. Goede vertellers, vaak ook CEO’s, nemen je mee naar een voorstelbare werkelijkheid. Wellicht één die er nog niet is, maar die zij zelf voor zich zien. Dan zijn zij geen inhoud meer aan het declameren of jaarcijfers aan het oppompen, maar nemen zij hun medewerkers en relaties mee in hun visie, naar de stip aan de horizon. Ook zijn zij vaak goed in staat om in contact te zijn met hun publiek en aan te voelen of ze nog aan hun lippen hangen. Sprekers daarentegen hebben eerder de neiging inhoudelijk te vertellen over wat zij weten om daarmee hun luisteraars te overtuigen.’

Volgens Theo zit daar ook de grote kracht van storytelling. ‘Het werkt echt wanneer jouw relaties en medewerkers ‘meereizen’ en ‘meeleven’ met het verhaal. Of wanneer zij hun eigen verhaal met jouw verhaal verbinden en zo de betekenis van het vertelde verder verdiepen.’

Blijft storytelling belangrijk?

Dat de menselijke soort nog bestaat, hebben we te danken aan het feit dat we in staat waren - én zijn - verhalen te vertellen waarmee we ons sneller kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Corporate storytelling lijkt te zijn herontdekt aan het begin van deze eeuw; we zagen dat advertising - in feite ook een vorm van storytelling - aan het wegzakken was en zochten naar nieuwe manieren ons verhaal met de buitenwereld en eigen medewerkers te delen. Dankzij social media hebben we nog meer kanalen gekregen om onze verhalen te vertellen en ook onze klanten en medewerkers het verhaal te laten doorvertellen!

Share:

Social media

Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid zoals beschreven in ons privacy statement. Je kunt cookies ook niet accepteren.