Achter de schermen; hoe D&B relatiemarketing aanpakt

Blog
Door: Sabine Dijkema
okt 25, 2016

Tips & tricks van onze relatiebouwers Sabine en Ilke.

Het eventbureau dat bekend staat om haar spraakmakende eigen relatie-events, de impact van producties, het raken van opdrachtgevers, relaties en medewerkers. Én onvermoeibare energie heeft om steeds weer met nieuwe producten en diensten te komen waarmee het evenementenvak naar een hoger plan kan worden getild. Ja, dat is D&B Eventmarketing, gevestigd in het Event Huis in Muiden, waar een vast team van 20 D&B’ers gepassioneerd met het live communicatievak bezig is. Dat is nog los van de flexibele schil aan ‘roze freelancers’, waartoe ik mijzelf reken.

Een paar van deze event professionals loop je regelmatig tegen het lijf bij branche-events, zoals Femke Ramaker, Pieter Bas Boertje en Lennart Peeperkorn. Een aantal vind je eerder druk bezig áchter de schermen en weer een stel kom je tegen wanneer je jouw event, jubileum, congres of campagne aan hen toevertrouwt. Wat ook zeker in goede handen is bij D&B, zijn relatie-events. We zoomen hier eens op in met de D&B’ers die eigenlijk dag in dag uit bezig zijn met het aangaan en onderhouden van relaties vanuit commercieel management: de nieuwste aanwinst Ilke van der Mark-Meijer en de ‘teruggekomen van weggeweest’ Sabine Dijkema.

Ilke van der Mark-Meijer

Ilke (35 jaar, moeder van twee jongens en woonachtig in Rotterdam) is sinds 15 augustus part of the team. ‘Ik wilde bij D&B horen omdat hier een grote focus ligt op creativiteit in combinatie met strategie. Ze gaan voor de perfecte productie en zorgen ervoor dat de lol er vanaf straalt. Met als resultaat: een grote impact voor de opdrachtgever.’

Bestaansrecht

‘Wij hebben vanuit onze functie contacten met zowel bestaande klanten als met bedrijven die we graag aan ons willen binden. Het feit dat we 33 jaar bestaan maakt dat er een grote naamsbekendheid is en door onze bewijsvoering zijn er positieve associaties bij de naam D&B Eventmarketing. Dat maakt het makkelijker in een introductie en zo kunnen we snel bespreken wat voor moois we kunnen betekenen voor deze bedrijven.’

Pure interesse

‘Vervolgens begeven we ons op het terrein van relatiemarketing en dat hangt mijns inziens samen met oprechtheid, pure interesse, vertrouwen en een partnership waarbij duidelijk is dat we elkaar verder willen helpen om doelstellingen te bereiken. We ondersteunen onze relaties op het gebied van kennis en kunde. En nemen heel letterlijk de tijd voor hen. Soms betekent dit dat je investeert in de ander, zonder er zelf direct ‘wijzer’ van te worden. Dat geeft niets, een zaadje is geplant. Overigens schaar ik onder relaties niet alleen klanten, het zijn ook onze leveranciers, studenten en eigen collega’s.’

D&B Rosé als mooie casus: warm en rijk

Ilke beleefde dit jaar haar eerste D&B Rosé, het eigen relatie-event dat sinds 2008 jaarlijks georganiseerd wordt door het hele team van D&B. ‘Het was een heel warm en rijk evenement. Warm vanwege het intieme gevoel en rijk omdat er een hoge opkomst was en er relevante informatie gedeeld werd. Alle genodigden werden geprikkeld, zowel buiten in de tent die midden in het weiland was geplaatst als tijdens de roséproeverij voor het Event Huis in Muiden. Wat ik erg mooi vond: het werd niet de D&B-show, maar iedereen ging met nieuwe verhalen naar huis. Zowel letterlijk (rosé) als figuurlijk (kennis en inspiratie) verlieten onze relaties het event met een gevulde tas.’

Het doel van onze events? Relaties op voorsprong zetten

Naast het jaarlijkse D&B Rosé organiseert het eventmarketingbureau ook veel kennisevents in de vorm van bijvoorbeeld summercourses op locatie of workshops voor Business Universiteit Nyenrode: ‘Dat doen we om onze relaties op voorsprong te zetten en hen te helpen bij de kracht van events. Het is onze ambitie voorop te lopen met onderscheidende events en daarom zijn wij de strategische partner van ondernemend Nederland. Dat doen we niet alleen, dat doen we samen met onze leveranciers. Ik ben er dan ook trots op dat we ook hen afgelopen maand weer in het zonnetje hebben kunnen zetten tijdens de jaarlijkse leveranciersborrel,’ vertelt Ilke.

Sabine Dijkema

Sabine (30 jaar en woonachtig in Breda) heeft haar eerste stappen in de zakelijke evenementenmarkt bij D&B gezet, waarna ze voor een paar jaar haar vleugels uitsloeg. ‘Ik kwam er achter dat er maar één bedrijf is die het evenementenvak echt snapt en waar ik mij volledig op mijn plek voel. Sinds vorig jaar ben ik terug op dit vertrouwde nest. En samen met al onze collega’s ‘leven wij het merk’, we zijn onderdeel van de D&B community en daar ben ik trots op. Ik train zelfs in mijn roze D&B volleybalshirt op de sportschool...’

‘Ik neem geen genoegen met nee’

‘We besteden veel tijd aan new business, wat inhoudt dat we altijd bezig zijn met het bouwen van relaties. Dat begint negen van de tien keer met een telefoongesprek of een ontmoeting bij een netwerkbijeenkomst. Het is dan de kunst een veilige omgeving te creëren, een vriendschap op te bouwen vanuit oprechte interesse. Ik geloof dat ‘live’ werkt en dan zou je een mailtje of één van onze Little Pink Books kunnen sturen, maar ik hang niet op voordat ik een afspraak heb gemaakt voor een echte ontmoeting. Hoe ik dat doe? [lachend] Door veel te vragen en vooral heel goed te luisteren. Nee, ik neem geen genoegen met ‘we hebben geen bureau nodig’, dan vraag ik juist door want hoe regelen ze hun events dan nu en waar halen zij hun creatieve inspiratie vandaan? Ik weet namelijk zeker dat wij hen kunnen helpen met onze vindingrijke ideeën. En als we eenmaal met hen in een live gesprek zitten, begint de magie. Dan zijn we zeker geen harde verkopers, maar echt hun ‘tijdelijke collega’ die van toegevoegde waarde is. Dat hoeft niet direct voor een groot event te zijn, zolang we het contact maar gelegd hebben en we duidelijk hebben kunnen overbrengen dat áls zij ooit hulp nodig hebben, wij er voor hen zijn. Soms is dat omdat ze gewoon wat tips willen voor een passende locatie of entertainment. Dan gaat de teller natuurlijk niet lopen – we zijn gewoon daar waar je ons nodig hebt: passend bij de eventpartner die we willen zijn.’

‘Het moet wel bij je passen én jouw ambities ondersteunen’

Volgens Sabine is de kracht van relatiemarketing: ‘doen wat jouw ambities voor de organisatie ondersteunt. In ons eigen geval is dat bijvoorbeeld het relatie-event D&B Rosé, of onze aanwezigheid op beurzen waar wij mensen uitdagen met hun event-vragen. Maar ook door kennis te delen tijdens summer- en wintercourses en les te geven op verschillende Hogescholen. Deze vorm van relatiemarketing past bij ons omdat we zo gek zijn van het vak dat we onze kennis willen verspreiden – we zien het dan niet meer als een tool, maar het is onderdeel van ons. Zo ademen dit soort activiteiten onze ambitie...’

Zo wordt relatiemarketing een tweede natuur

Het hele team van D&B wil mensen raken, recht in het hart, hen in beweging brengen. Relatiemarketing is als een tweede natuur geworden. Sabine: ‘We volgens onze relaties op social media, onderzoeken achtergronden en weten wanneer iemand jarig is. We sturen dan bijvoorbeeld slingers. Of als iemand van baan wisselt, zorgen we ervoor dat er een feestpakketje klaarligt op de eerste werkdag. Hebben we een pitch verloren, wensen we het bedrijf een mooi event toe middels een ansichtkaartje. Onze eigen opdrachtgevers ontvangen in de week voorafgaand aan het betreffende event een boostpakketje met een ‘slaap lekker theetje’. We vinden het fijn om top of mind te zijn, maar minstens zo fijn om ook echt bij te dragen aan het geruststellende gevoel dat alles goed komt en overal aan gedacht is. Het gaat zo natuurlijk en vanuit een oprechte interesse, dat het nauwelijks moeite kost...’ Ilke vult aan: ‘De waardering die je terugkrijgt van relaties werkt zo aanstekelijk op ons teamgevoel: het kan dan altijd nog gaver en gekker, die energie werkt verslavend. Hopelijk steken we hiermee nog veel meer mensen aan met de liefde voor het vak!’

Share:

Social media

Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid zoals beschreven in ons privacy statement. Je kunt cookies ook niet accepteren.