De Goudse maakt van bestaand congres een ‘nieuw’ succes

blog
Door: Barbara van Baarsel
aug. 3, 2017

Zowel bezoekersaantal als waardering gestegen met de D&B Congresbooster

Dat een congres vaak het hoogtepunt in de activiteiten van een organisatie is, is ook bij De Goudse Verzekeringen het geval. De verzekeraar organiseert een keer per jaar een groot congres met als hoofddoel: kennis delen en netwerken, ofwel verbinden. “Het is voor ons het moment om in contact te treden met adviseurs en hen verder te brengen met relevante kennis en uitbreiding van hun netwerk,” vertelt Margriet Dijkstra, communicatieadviseur bij De Goudse Verzekeringen.

Een vernieuw(en)d congres

In het verleden ging deze jaarlijkse bijeenkomst door het leven onder de naam Nationaal Verzuimcongres, opgevolgd door het MKB Adviescongres. “Het werd tijd om de MKB adviseurs weer eens een andere beleving en reden van aanwezigheid te geven. De component ‘vakinhoudelijk’ moest blijven, maar hoe konden we het zó aantrekkelijk maken dat het dalende bezoekersaantal van de laatste jaren niet verder zou doorzetten én we de kwaliteit van de congresdeelnemers konden bewaken? Adviseurs hebben tenslotte veel mogelijkheden om naar congressen en kennissessies te gaan tegenover het veranderende verdienmodel (minder provisies bijvoorbeeld, red.), waardoor zij hun tijd zo efficiënt mogelijk willen en moeten besteden.”

Samen met D&B Eventmarketing bedacht De Goudse een ‘vernieuw(en)d’ congres om adviseurs te verbinden met de ambitie - kennisoverdracht - als basis. De naam ‘Goudse University’ paste hier goed bij en deed direct recht aan de belofte om sterk vakinhoudelijk te zijn. “Ons uitgangspunt was een dag vol rendement,” vertelt Margriet. We hebben overleg gevoerd met een instituut dat PE-punten (permanente educatie) toekent aan adviseurs en vervolgens een programma ontwikkelt waarbij die punten ook gevalideerd konden worden door ons congres bij te wonen. In plaats van parallelsessies werden er negen colleges gegeven over onderwerpen als schade, AOV, inkomen en risicomanagement. Iedere deelnemer kon drie sessies volgen en daarmee drie PE-punten behalen.”

Succesvolle ingrediënten 

Het decor van het congres was in 2016, evenals de editie op de rol van 2017, Theater Spant in Bussum; een eventlocatie met alle middelen in huis om een groep van een paar honderd mensen op te splitsen in verschillende zalen en break-out rooms, maar ook om een plenaire sessie te kunnen houden. “Voorafgaand aan de colleges woonde iedereen de College Tour bij. Geleid door Art Rooijakkers met als interview kandidaat de bekende jonge ondernemer Danny Mekić, die al op 15-jarige leeftijd zijn eerste bedrijf oprichtte. De zaal kreeg de gelegenheid vragen te stellen aan deze technologie- en innovatie-expert.

In feite kregen adviseurs de mogelijkheid om in een middag inspiratie op te doen, bijgespijkerd te worden in hun vakgebied, PE-punten te behalen en te netwerken. Alle ingrediënten om de Goudse University tot een succes te maken en de doelstellingen te bereiken. “Ja, die zijn zeker bereikt. We zijn in bezoekersaantal met meer dan de helft gestegen, hebben ten opzichte van de vorige editie 10% minder no show op het totaal aantal bezoekers en zijn gestegen van een 8 naar een 8,2 in de tevredenheidsscore.”

Door: Barbara van Baarsel – Buro Barcode

Share:
info@db-eventmarketing.nl +31 35 303 2000
Voor aanvragen mailen naar: sales@db-eventmarketing.nl
Van Hengellaan 25
1217 AR Hilversum
Privacy statement | Powered by: Invitado Visitor Management