Opdrachtgever PPG vertelt over ervaringen met D&B Cultuurbooster

Blog
mrt 21, 2016

Alle ins & outs van 'Together PPG' door Bianca Maton

Bianca Maton is Internal Communications Manager voor één van de business units - architectural coatings in Noord-Europa - van PPG. Ze werkt al 19 jaar voor deze internationale organisatie en heeft altijd communicatiefuncties gehad. Voor een groot event werkte zij voor het eerst met D&B Eventmarketing en zette daarbij de D&B Cultuurbooster in. PPG heeft een eigen bezoekerscentrum waar Bianca events kan organiseren voor relatief kleine groepen medewerkers: 'zoals bijvoorbeeld een Senior Management Dag of een roadshow voor medewerkers. Events waar zij haar hand niet voor omdraait. Maar voor een groot evenement schakelde Bianca de hulp van D&B Eventmarketing in, dat al vaker met PPG samenwerkte voor klantevenementen zoals het Sigma Congres.

Bianca: 'Het ‘Together PPG Event’ was het eerste event waarbij alle medewerkers binnen onze business unit samen kwamen op één locatie. Uiteraard was dit event onderdeel van de communicatiecampagne rondom de lancering en het tot leven laten komen van de nieuwe doelstelling en strategieën.'

Je hebt de D&B Cultuurbooster ingezet: waar was dat voor?

'We hebben met het Management Team een 5-jaar groeidoelstelling met bijbehorende strategieën bepaald. Hier hoorde uiteraard een interne communicatiecampagne bij om medewerkers te informeren, erbij te betrekken en hen te inspireren samen deze doelstelling te behalen. We hadden het idee om de lancering met een 'big bang' te laten ervaren door alle medewerkers van alle vestigingen en landen en ze daarom bij elkaar te brengen op een centrale locatie. Daar zouden we de verschillende strategieën tot leven laten komen met een informatief en interactief programma. Zo kon de nieuwe koers met geen mogelijkheid ongezien blijven en kregen we al snel veel neuzen dezelfde kant op. Zeer belangrijk, want als Management Team kunnen wij natuurlijk wel de koers bepalen en ook aangeven waar ieders focus op moet liggen, uiteindelijk moeten medewerkers zich er in kunnen vinden en binnen hun functie weer hun eigen draai aan de gewijzigde koers kunnen geven. De mensen zijn immers onze belangrijkste schakel. Hen inspireren om gedreven aan de nieuwe reis te beginnen was cruciaal en niet altijd even makkelijk.'

Hoe is dat uiteindelijk toch gelukt?

'Het event was echt ons startpunt wat betreft de lancering van de nieuwe strategie en daarna is alles gaan rollen. Met het thema 'Together PPG' benadrukten we dat het realiseren van de doelstelling alleen kans van slagen heeft als we er met elkaar de schouders onder zetten. Als elke medewerker zijn of haar eigen rol hierin pakt en op die manier een steentje bijdraagt aan het grotere succes.
Met ongeveer 1.000 mensen vanuit Nederland, België en Duitsland kwamen we samen in evenementenlocatie DeFabrique in Maarssen. We startten met een borrel, gevolgd door een plenair en zeer interactief deel waar alle strategieën op een ludieke manier werden uitgelegd. Om vervolgens samen feest te vieren. Een afwisseling van entertainment en serieuze stukken, goede catering en muziek. Het plaatje klopte helemaal. Voorafgaand aan het event hebben we een aantal meetings gehad met het team van D&B die supergoed met ons meedachten. Zij hielden in de gaten of de flow goed was, het programma niet te zwaar of juist te licht werd. Zo kon ik mij voornamelijk bezighouden met de inhoud en de interne communicatie.'

Kun je ons vertellen hoe jij de D&B Cultuurbooster ervaren hebt?

'Ik vond de meetings altijd erg fijn; goede open discussies en een duidelijke rode draad. Continu werd het doel van het event en de cultuurbooster scherp voor ogen gehouden door D&B en daarbij kwam hun expertise voor dit soort events uiteraard goed van pas. Er kwamen goede actiepunten en duidelijke deadlines uit de sessies, zodat iedereen wist wat er van hem of haar verwacht werd. De lijntjes tussen ons en D&B waren zo kort dat we voor een paar maanden echt collega's waren. We streefden hetzelfde doel na tijdens een intensief en professioneel traject. Heel fijn werken is dat!'

Was was het resultaat van de D&B Cultuurbooster?

'Heel veel. Niemand kon om onze nieuwe doelstelling en de strategieën heen. En doordat we het zo groots hebben aangepakt hebben we heel veel tijd gewonnen. Want niets is moeilijker dan een koers veranderen in een grote organisatie over diverse landen en afdelingen heen. Als je dat niet groots aanpakt, dan kan het echt jaren duren voordat iedereen in de organisatie doorheeft dat er een andere koers gevaren wordt… wat echt een gemiste kans zou zijn.'

Wat zou je zelf nog willen zeggen over de D&B Cultuurbooster?

'Een event voor medewerkers moet ertoe leiden dat medewerkers zich meer betrokken gaan voelen bij de (waarden van de) organisatie en inzien hoe zij zelf een rol hebben en kunnen bijdragen aan het succes. Het moet dus zinvol zijn. Want alleen met betrokken medewerkers kun je uiteindelijk de verwachtingen van je klanten keer op keer waarmaken en overtreffen. In het geval van een intern verandertraject is de D&B Cultuurbooster dus zeker een zeer goed middel.'

Ook leuk om te lezen: de PPG case

Share:

Social media

Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid zoals beschreven in ons privacy statement. Je kunt cookies ook niet accepteren.