Of het nu live of digitaal is, volgens D&B Eventmarketing moet een event mensen verrassen en raken. Onderstaande ‘live’ wetten zorgen ervoor dat je ook online impact maakt.
Het is misschien wel de oudste marketingwet: het gaat niet om je merk, maar om de ontvanger. “Die regel is nu relevanter dan ooit,” benadrukt Pieter Bas Boertje, CEO van D&B Eventmarketing. “Zet de ontvanger in de spotlights. Wat hebben je medewerkers, relaties of stakeholders nodig om betrokken te blijven? Op basis van die antwoorden kun je vervolgens gaan communiceren, waarbij een event een welkome boost kan geven. Door de juiste mix van middelen, creëer je fans of zelfs ambassadeurs... voor het leven!”
Dus, wat is je ambitie? Bepaal van daaruit hoe je die gaat realiseren en wat voor (live-) communicatiestrategie daarbij aansluit. Die slaagt volgens D&B Eventmarketing alleen als je zorgt voor een integraal concept met richting, inhoud en herkenbaarheid. “Je concept moet aansluiten bij de kern van je organisatie, je kernwaarden en je DNA. Daarnaast moet het ook fun zijn; positiviteit is hard nodig om de juiste energie te behouden,” aldus Pieter Bas.
De boodschap die je wilt delen tijdens een event - live, virtueel of hybride - beklijft pas echt als je je communicatie campagnematig aanpakt, vindt D&B. “Dus geen losse flodders, maar een traject met een kop en een staart, waarbij je betrokken partijen van begin tot einde meeneemt,” vertelt Saskia van Hamersveld, Communicatie Strateeg bij D&B. “Hiervoor ontwikkelde D&B het Impactmodel, dat toepasbaar is op zowel LIVE als digitale events. De eventcommunicatie wordt opgedeeld in drie fases: voor, tijdens en na een evenement.”
“De schuine scheerlijn van de tent geeft de intensiteit van de communicatie weer. Meestal neemt deze toe in de aanloop naar het evenement en wordt die daarna weer minder. De horizontale lijn is de communicatiestrategie van de organisatie. Een event is een piek: het geeft een impuls aan de communicatie.”
Wanneer je je doelgroep en ambitie helder hebt en je strategie en een tof concept hebt geformuleerd, dan volgt vanzelf de vraag ‘maar hoe dan?’. De technische mogelijkheden ploppen als paddenstoelen uit de grond. “Het is niet gek als je door de bomen het bos niet meer ziet of je laat meeslepen door hypes of hippe tools. Een sterk merk blijft trouw aan haar identiteit en zoekt de hulpmiddelen die daarbij passen,” legt projectmanager Nicole Loeffen uit. “Daarom zijn onze projecten altijd op maat gemaakt, passend bij onze klanten, hun strategie en doelstellingen. Geen saai webinar, maar een echte online belevenis met impact. LIVE online events dus, of - nu er weer meer mogelijk is - hybride events.”
Het is dus van groot belang dat jouw koers overeenkomt met je merkbelofte en dat je de juiste communicatiemiddelen, woorden, beelden en kanalen gebruikt om je doelgroep te bereiken. D&B Eventmarketing bouwt daarvoor altijd voort op een ijzersterke basis, onze ‘heilige drie-eenheid’ van inhoud, interactie en energie. Saskia: “Deze drie elementen komen online in een nog compacter programma samen. Door alle zintuigen aan te zetten, kunnen emoties worden geraakt die leiden tot gedragsintenties. Een perfect moment voor marketeers om hun boodschap te laten landen.”
Om voor jou te kunnen blijven schitteren, vinden wij onszelf steeds opnieuw uit. Dat doet we al ruim 35 jaar. Ook nu creëren wij events en digitale belevenissen die mensen raken en verbinden. Van live ontmoetingen tot online en hybride. Van kippenvelmoment tot duurzame relatie. Meer weten? Download onze pink paper en ontdek hoe jij jouw merk tot leven kan brengen!