In de Gouden Tip reeks delen we als bureau met meer dan 32 jaar ervaring, graag onze kennis. Gouden Tip #2 gaat over 'De vraag achter de vraag'. Want een goed concept vraagt om een goede briefing en dat is vaak meer dan wat er op papier staat. Daarom sturen we altijd aan op een persoonlijk gesprek met de klant. Als we dat uitleggen, staan ze daar bijna altijd voor open. 'Als u een uur investeert, stoppen wij er veertig in,' zeggen we dan, want zoveel uren zitten er gemiddeld in het ontwikkelen van een concept.
We willen optimaal kunnen scoren, maar dan hebben we wel een goede briefing nodig. We willen weten wat precies de verwachtingen zijn voor het event. Die staan namelijk nooit in de briefing, daarin staan alleen de feiten. In een gesprek vinden we de vraag achter de vraag, daar waar het werkelijk om gaat. Door voorbij de briefing te gaan, kun je de verwachtingen managen en op maat werken. Soms kijken mensen ons geïrriteerd aan tijdens een intake. Zo van: 'Houd eens op met vragen.' Maar we willen heel helder op tafel krijgen welk gevoel de klant nu echt wil overbrengen. Als we dat niet weten bij vertrek, komen we moeilijker tot een kloppend concept. Gelukkig zijn klanten uiteindelijk heel blij met ons gevraag: het helpt ze hun eigen vraag scherper te krijgen.
Hieronder delen we kort een aantal tips om tijdens de intake de vraag achter de vraag te achterhalen. Het zijn er expres 9 omdat we graag samen met jullie een tiende willen bedenken! Wat is jouw ultieme nummer tien in deze reeks tips?
Ben je benieuwd naar Gouden Tip #1? Die lees je hier.