De nieuwe generatie klanten en werknemers heeft andere verwachtingen van werk, relaties en waarden. De tijd dat de directie de koers met meerjarenplannen kon uitstippelen en zich vervolgens kon focussen op efficiënte implementatie is definitief voorbij. Aandacht voor de (merk)waarden van een bedrijf is niet meer de exclusieve hobby van de directie op de jaarlijkse heidag. De waarden moeten dagelijks gedeeld, uitgedragen en nageleefd worden.
Samen met branding bureau BR-ND heeft D&B een concept ontwikkeld waarbij op een laagdrempelige manier de strategische uitgangspunten en waarden van een bedrijf gezamenlijk worden geïnternaliseerd, geactiveerd en gevierd. Het start met een 'online game' waarmee de cultuur van tevoren geanalyseerd wordt. Hierbij wordt gekeken of er een overeenkomst met de waarden van het bedrijf is en welke waarden medewerkers juist terug willen zien in het bedrijf. Het is een wetenschappelijk onderbouwd onderzoek naar de huidige én gewenste cultuur.
Op basis van de uitkomsten van die meting kan een event ontwikkeld worden dat de gewenste waarden versterkt en activeert.
Op basis hiervan en onze jarenlange ervaring, geven we acht handige tips voor de organisatie van events in het kader van cultuurverandering .
In deze tijd van transparantie moet je van binnen kunnen waarmaken wat je naar buiten toe belooft. Organisaties die hun cultuur tot bloei brengen en verbinden met hun strategische koers, hun waarden én hun merk hebben de toekomst.
De directie moet meer dan 100% achter het traject staan, of dit nu gaat om nieuwe waarden, een gewenste cultuurverandering of een nieuwe strategische koers. Als dit niet het geval is gaat het veranderingstraject niet slagen. Realiseer je dat positief voorbeeldgedrag van leidinggevenden cruciaal is.
Zolang een nieuwe strategische koers en merkwaarden van bovenaf opgelegd worden, wordt het heel moeilijk om de medewerkers achter de nieuwe koers te krijgen en om merkwaarden om te zetten in gewenst gedrag. Creëer daarom betrokkenheid bij je medewerkers. Dit doe je door medewerkers ruimte te geven voor eigen input en invulling.
Een evenement is een ideaal middel om nieuwe waarden te activeren of om medewerkers te enthousiasmeren voor een nieuwe koers. Door middel van beleving en interactie, zorgt het voor een verbindende emotie tussen merk en medewerker.
Verwerk de (merk)-waarden in álle elementen van het communicatietraject. Leg het gewenste gedrag samen vast, monitor dit gedrag én deel en vier tussendoor individuele successen.
Houd de controle over cultuurverandering, het is geen vrijblijvend proces. Regisseer het echter niet te strak, laat af en toe los en geef ruimte aan wat 'vanzelf' ontstaat. Laat echter niet los als het gaat om het faciliteren van het proces. Leg niet op, maar geef sturing en ondersteun.
Het doel moet meetbaar zijn, het is motiverend voor de medewerkers om resultaten te laten zien.
Tot slot: cultuurverandering kost veel tijd, het is een voortdurend proces.
Wil je meer weten over cultuurverandering? Of heb je interesse in het organiseren van een jubileum of congres? In onze Little Pink Books behandelen wij de Cultuurbooster, Jubileumbooster en Congresbooster.
Klik hier om één van onze Little Pink Books aan te vragen.