Patrick de Groot vertelt hoe het jubileumjaar de bedrijfsambitie vleugels gaf
Enerzijds een zeer rijke historie van maar liefst 100 jaar en anderzijds sinds 10 jaar gefuseerd tot een van de grootste advocatenkantoren ter wereld. Dan sta je als organisatie voor een vraagstuk: hoe geven we aandacht aan ons jubileumjaar? We hebben het over DLA Piper, dat in meer dan 40 landen wereldwijd opereert, met zo’n 220 medewerkers vanuit het Nederlandse kantoor in Amsterdam.
Van oorsprong klein gestart in 1916 (als Schut & Grosheide) en nu behorend tot de grote zakelijke law firms op aarde. “We besloten vooral naar de toekomst te kijken tijdens ons jubileumjaar,” vertelt Patrick de Groot, Marketing Adviseur van DLA Piper. Om hier vorm aan te geven benaderde hij D&B Eventmarketing, zodat er een concept gemaakt kon worden, een Jubileumbooster met events die zowel medewerkers als relaties aanspraken. Het thema was heel toekomstgericht: Future Proof. “We willen onze klanten optimaal bedienen in een wereld die constant in verandering is en hebben dit in de communicatie zoveel mogelijk terug laten komen, ook bij alle events; door sprekers of middels thema’s van de bijeenkomsten.”
Samen met D&B heeft DLA Piper het thema vroegtijdig en doordacht uitgewerkt: naam, logo, aantal events, doelgroepen en invulling van de events. “We hadden te maken met verschillende stakeholders en ‘behoeften’,” vertelt Patrick. “Er moest zowel aandacht geschonken worden aan een interne component - trots op het 100-jarig bestaan - met vieringen met collega’s, als aan een externe component om klanten en relaties mee te nemen met onze toekomstvisie.”
In totaal heeft DLA Piper 11 evenementen georganiseerd in 2016. D&B is betrokken geweest bij al deze events en heeft er vier volledig geproduceerd. Femke Ramaker (D&B): “Het was ontzettend leuk om hen het gehele jaar te begeleiden, waardoor we als eventbureau zowel heel functioneel en uitvoerend werkten bij de vier events die wij uitvoerden als procesmatig aan de slag gingen bij de andere bijeenkomsten. Alles was in co-creatie, met op elk event een samengestelde commissie van DLA Piper en mensen van ons bureau. Uiteindelijk zorgde dit voor een mooie balans en diversiteit.”
“Absoluut,” meent Patrick: “Van een kick-off met een futuroloog die zijn visie gaf op de komende twintig jaar en het effect van ontwikkelingen op ons vakgebied tot een gezellig festival voor friends & family zonder een sterke nadruk op een boodschap. Uiteindelijk is het thema wel het hele jaar geladen, dankzij de verschillende communicatiemomenten die we in de kalender bepaald hadden.”
Femke: “Het jubileumjaar van DLA Piper is aangegrepen om de ambities van het bedrijf te ondersteunen. Dat is exact waar de ‘boosters’ voor dienen. Een van de belangrijkste doelstellingen was meer naamsbekendheid genereren, het bedrijf meer op de kaart zetten, vandaar dat we veel aandacht hebben besteed aan het relatienetwerk.” Dit kwam bijvoorbeeld tot uiting bij het inhoudelijke congres in Eye Amsterdam, waar zo’n 220 genodigden bij aanwezig waren. Sprekers als Neelie Kroes, Taco Dibbits (Rijksmuseum) en panelleden van Vodafone, ING en Spaces zorgden voor een zeer informatief programma.
Naast dit congres waren er nog veel meer momenten voor (live) communicatie om de doelstellingen van het bedrijf op te hangen aan de ‘jubileumkapstok’, zoals de Party of the Century voor alle medewerkers in Pakhuis West of kleinere klantevents in eigen huis waar in de materie van specifieke onderwerpen (zoals privacywetgeving) werd gedoken. En dan? Dat is de grote vraag, want wat doe je als organisatie na zo’n intensief jubileumjaar? “Het thema hebben we losgelaten, maar enkele events worden doorgepakt, zoals het congres Future Proof Summit. Dat kan heel goed een jaarlijks terugkerend event worden. Ook was er een aantal interne events waar we op kunnen voortborduren in de komende periode, ook om de communicatieboodschap ‘levend’ te houden,” vertelt Patrick.
Nog meer weten over het jubileum van DLA Piper? -> Naar de jubileumcase