Vijfendertig jaar geleden klonk er een 'Big Bang'. De Nederlandse eventbranche zoals we die nu kennen, ontstond toen. D&B stond aan de bakermat en als pionierend bureau hebben we de afgelopen decennia succesvol communicatietrends omgezet in impactvolle evenementen. We hebben mensen blij gemaakt, we hebben gevierd en we hebben geraakt. Afgelopen jaren hebben we een nieuwe fase in ons vak gesignaleerd: die van de campagnematige aanpak van events.
Mensen die mij inmiddels een beetje kennen, weten van mijn stellige overtuiging dat het creëren van onvergetelijke momenten alleen kan met live communicatie. Ik ben er tot in mijn tenen van overtuigd dat geen telefoon of beeldscherm nadoet wat live kan. Live is puur, 3D, het prikkelt álle zintuigen en speelt met emoties. Events zijn zo oud als de mensheid en actueler dan ooit.
Een evenement is een ideaal moment voor CEO’s en directies om zich te presenteren aan hun medewerkers en relaties. Om hun visie neer te zetten en de mensen mee te nemen in hun droom. De CEO krijgt naar mijn mening steeds meer de rol van kartrekker, motivator en inspirator. En op welke plek kan hij of zij die rol het beste bekleden? Juist ja, op het podium!
Live kan een ondernemer of directeur beleving toevoegen aan de ambities en de strategie van het bedrijf. Beschouw het event daarom niet als mijlpaal om terug te blikken, maar als startpunt om vooruit te kijken. Niet als een feest pur sang, maar als een communicatiemoment. Niet als een eenmalig project, maar als onderdeel van de bedrijfsstrategie. Op die manier wordt het event de springplank voor je ambities!
Om optimaal resultaat te behalen is het belangrijk dat de ‘big boss’ vanaf het begin bij de realisatie van het event of de eventcampagne betrokken is. Hij of zij moet in ieder geval aanwezig zijn tijdens de meeting(s) waarin de echte vraag en doelstellingen bepaald worden.
Wat mij betreft gaat de CEO zich dus meer bemoeien met het eventbeleid. Zo staat de afkorting voor Chief Executive Officer tegelijkertijd ook voor Chief Event Officer of Chief Experience Officer. Op die manier is het event niet alleen het leukste communicatiemiddel om bijvoorbeeld ‘trots’ en ‘verbinding’ tot stand te brengen, maar ook dé vorm met de meeste impact om de organisatiemissie een boost te geven.
Ik daag dan ook alle CEO’s van Nederland uit: #jointheLIVErevolution!
Pieter Bas Boertje