De 365 dagen zijn bijna afgestreept. Het wordt misschien een cliché, maar wat was het een intensief jaar! Vol met impact én verandering. Soms met minder leuke momenten, maar meestal ook met geweldige momenten! Benieuwd hoe wij terugkijken op het afgelopen jaar? Wij hebben de meest bijzondere momenten gebundeld. Lees snel verder!
We begonnen het jaar met een speciale eigen productie, de D&B Dimensions. Nadat wij in 2020 alle facetten van online events in sneltreinvaart onder de knie hadden gekregen, was onze rugzak goed gevuld met ervaringen en inzichten over online events. We borrelden van de ideeën om online events nóg beter vorm te geven. Met inhoud, impact én energie. Dit alles hebben wij gebundeld in een eigen event. Een heuse online experience waarin wij vertelden over de trends waarvan wij overtuigd waren dat deze van grote invloed zouden zijn op de toekomst van events. Eenmalig live te bekijken, want dat exclusieve karakter was één van de trends die aan bod kwam.
Eventmanager Lilian pakte deze productie vol enthousiasme op. “Het was heel tof om vanuit D&B zo’n spektakel neer te zetten in samenwerking met enkele vaste leveranciers. Zeker tijdens corona waarin iedereen op een bepaalde manier geraakt is. Ik was zelf ook echt onder de indruk van het eindresultaat. Alles klopte en de dans van I Am Redo (onder andere bekend van zijn openingsdans tijdens de halve finale van het Eurovisie Songfestival)
voegde alles samen tot één geheel. Het gaf mij weer frisse energie!”
Alle inzichten en trends kun je teruglezen in de nieuwe Pink Paper, het D&B Dimensions Trendrapport. Gemist? Je downloadt ‘m hier!
“Wat een verrassing was dat! Niet één maar twee Gouden Giraffe Event Awards die wij bij de rest van ons ‘dierenpark’ mochten neerzetten. In totaal hebben wij nu al 6 langnekken in ons kantoor staan!”, aldus een trotse Pieter Bas die ze met enige regelmaat aanschouwt. Het event Roche Dialogues werd bekroond als beste event in de categorie Relatie & Community Events fysiek. En Lely Future Farm Days in dezelfde categorie, maar dan voor online events. Ook Creatief Strateeg Jorryt kreeg de verbazing niet van zijn gezicht af toen er voor de 2e keer werd aangeklopt met een giraffe. “Yes, toch wel dacht ik! We hadden daarvoor de prijs voor Roche in ontvangst genomen, dus de kans om ook de andere te winnen achtte ik heel klein. Maar toch wel! Het allerleukste was ook dat de opdrachtgevers aanwezig waren, dus we konden deze prestatie samen vieren.”
Ben je benieuwd waarom deze cases bekroond zijn tot winnaars? Creatief Video & Editor Charley heeft de impact goed naar voren laten komen in twee mooie video’s. Bekijk hier de inzending voor Roche Dialogues, en hier voor Lely Future Farm Days.
Als klap op de vuurpijl mochten wij eind van het jaar nog eens twee prijzen in ontvangst nemen, tijdens het Bea World Festival, de internationale Best Event Awards Worldwide. Het hybride community building event #ScoutON van Scouting Nederland werd door de internationale publieksjury uitgeroepen tot beste event van de wereld. En het kennisevent UvA Open, van de Universiteit van Amsterdam, mocht de bronzen plak in ontvangst nemen in de categorie Educational/Training Event. Het is een speciaal gevoel dat onze events ook internationaal gewaardeerd worden. Als team zijn we hier heel trots op.
Ook voor deze cases heeft Charley twee mooie video’s gemaakt. Bekijk hier de inzending voor #ScoutOn, en hier voor UvA Open.
Aan het begin van de zomer hebben wij de warme zonnestralen in onze tuin welkom geheten tijdens onze Team BBQ. Onze loyale cateraar, Van Essen Catering, stookte de kolen heet en verzorgde de ene smakelijke hap na de andere. Terwijl wij genoten van elkaars aanwezigheid na zo’n lange tijd. Voor één iemand was het extra bijzonder. Want voor Commercieel Manager Berber was het haar eerste werkdag. “Het was wel even schakelen op zo’n eerste dag. Maar ik werd gelijk ondergedompeld in het warme en gezellige Eventhuis. Daar hoefde ik gelukkig niet lang aan te wennen”.
Toch had de BBQ ook een minder leuke kant, want tegelijkertijd namen we afscheid van twee zeer gewaardeerde collega’s: Maud en Lara. Lara vertrok na 10 dienstjaren uit het ‘roze nest’ en werkt nu bij Enza Zaden. Maud is haar liefde voor marketing achternagegaan bij Lely. Beiden al jarenlange opdrachtgevers, dus we blijven elkaar gelukkig zien.
Het teamuitje naar de ‘immersive experience’ Amaze is bij Creatief Charlotte goed blijven hangen. “Mijn leukste teammoment was het bezoekje aan de belevenis Amaze van ID&T. Het was onwijs leuk deze ervaringen met het team te kunnen delen en tegelijkertijd creatief geprikkeld te worden. We hebben het er nog vaak over.” Ook Sales Medewerker Julia denkt nog graag terug aan die dag: “Het was een dag vol inspiratie en positiviteit. We werden echt overdonderd door magie, dus het was heel leuk om daar de dag mee af te sluiten.”
En Financieel Manager Suzan kijkt met veel plezier terug op de realisatie van onze D&B Adventskalenders. “Het was ontzettend gezellig samen deze kalenders te maken. Met luide kerstmuziek op de speakers, veel humor en leuke gesprekken begon de kerststemming al vroeg in november.”
Wat hadden we hiernaar uitgekeken. Ons jaarlijkse relatie event D&B Rosé! Na vorig jaar een primeur te hebben gehad met een online editie, hoopten wij iedereen dit jaar weer in het echt te kunnen ontmoeten. Maar op welke manier? Want ondanks dat we in rustiger ‘corona-vaarwater’ zaten, speelde het virus nog steeds een grote rol in onze samenleving. Pieter Bas: ‘‘Vanuit de gedachte Wat kan er wel? besloten we niet iedereen op één locatie uit te nodigen, maar zelf op pad te gaan en daarmee kleinere groepen relaties te ontmoeten.” Zo gezegd, zo gedaan. Verdeeld over drie dagen streek onze D&B truck neer in Amsterdam, Soest en Breda.
Het centrale thema was verbinding en het hele team stond dan ook te popelen iedereen weer LIVE te kunnen verwelkomen. “Het was het eerste moment dat we onze klanten weer persoonlijk konden ontmoeten. Met onze gebrande truck, de ambiance, mooie gesprekken en natuurlijk de rosé viel alles op zijn plek.”, aldus Commercieel Manager Backoffice Marion.
Dit jaar hebben wij maar liefst 10 nieuwe collega’s mogen verwelkomen!
Begin dit jaar is Carlien begonnen als Eventmanager. “Je kunt wel zeggen dat het een feestelijk begin van het nieuwe jaar was.” Maar ook Jeroen, Inge en Rachel hebben zich bij het team van Eventmanagers gevoegd.
Ook is het salesteam gegroeid met de komst van Tanya en Berber als Commercieel Managers en is de stoel van Officemanager sinds kort bezet door Eloïne, die iedereen iedere ochtend een goede morgen wenst. Een heerlijk begin van de dag, al zeggen wij het zelf.
De creatieve afdeling is ook uitgebreid. Met de komst van Graphic Designer Beau, Junior Creatief Charlotte en Content Creator Lidwine. Beau was geen onbekende van D&B: “Het voelde als thuiskomen. Ik ben heel blij dat ik na mijn stage terug kon komen en weer met mijn oude collega’s samen kon werken. Daar heb ik geen dag spijt van!”
Ook kregen stagiairs de kans ervaring op te doen binnen de veranderlijke wereld van de eventbranche. “Het is heel interessant om verschillende soorten evenementen mee te maken en daarvan te leren. Je krijgt veel vrijheid en dat zorgt ervoor dat je snel leert. Het tofste event tot nu toe was toch wel EY Entrepreneur Of The Year. Al die showelementen, dat vond ik heel gaaf.”, aldus Event Assistent Jarno.
Dit jaar kregen wij niet zomaar beschuit met muisjes, maar Brabantse beschuit met muisjes! Commercieel Directeur Sabine mocht haar dochter Lot verwelkomen.
“Het kwam voor het hele team hard aan dat Amsterdam City Swim ook dit jaar niet door kon gaan door corona. Naast dat wij er ontzettend hard aan gewerkt hadden, vonden we het vooral heel zuur voor al die mensen die zich voor dit goede doel hadden ingezet. En wat dacht je van de patiënten, die niet zeker weten of zij de volgende editie wel mee kunnen maken.”, aldus Communicatie Strateeg Saskia. “Toch hebben we dit heel snel om kunnen zetten naar iets positiefs”, vervolgt Content Creator Lidwine. “Binnen enkele dagen hebben wij samen een nieuwe campagne gereleaset waarmee we alsnog door konden gaan met de jaarlijkse strijd tegen ALS. Ik ben dan ook heel trots. Trots dat we dat in zo’n korte tijd hebben kunnen realiseren én dat het ook nog eens goed werd ontvangen. Want ondanks de tegenslag hebben we zo’n €600.000,- opgehaald voor Stichting ALS!”
Het hele jaar door mogen wij de meest uiteenlopende evenementen organiseren. Wij genieten van de kleine details, van bijzondere samenwerkingen en van alle emoties die vrijkomen tijdens events. Zoals Eventmanager Lisanne die het afgelopen jaar een wel heel bijzondere samenwerking had. “De samenwerking met een 12-jarige violiste was dit jaar mijn meest bijzondere ervaring in mijn werk. Ze was nog zo jong, maar nu al zo goed in wat zij deed. Het ontroerde mij.’’
Ook Operationeel Manager Josine heeft een bijzonder moment in haar hart gesloten. “Het was mijn eerste LIVE event sinds één jaar. En toen ik voor het eerst weer het geroezemoes van de gasten hoorde bekroop het mij helemaal. Het is zoiets kleins, maar die momenten maken het vak juist zo mooi.”
“Ook bij online events ervoer ik dat soort momenten. Zoals die paar seconden voordat de show van start gaat”, vervolgt Eventmanager Jeroen. “De floormanager die begint met aftellen, dat is altijd een spannend moment. Is de internetverbinding in orde? Staat iedereen op zijn plek? Op dat moment spoken er allerlei vragen door je hoofd, maar ondertussen weet je dat het goed is en kun je niet wachten tot het event van start gaat.”
Over details gesproken. Eventmanager Inge heeft een grote learning die zij meeneemt naar volgend jaar. “Tijdens Schneider Electric kwamen veel verschillende culturen bij elkaar. Na het serveren van een uitgebreide lunch - met een warme soep, salade en goed belegde sandwiches - kreeg ik van een Noorse vrouw de opmerking dat zij het zo bijzonder vond dat wij Nederlanders enkel met brood lunchen. Pas toen realiseerde ik mij dat er andere eetgewoontes zijn per land. Zij was gewend warm te eten tussen de middag. De volgende keer zal ik hier dan ook extra rekening mee houden haha.”
Eventmanager Nicole heeft in de laatste maand van dit jaar een wel heel uniek event voor Lely neergezet, de Lely Christmas Experience. “Lely is een innovatief bedrijf en dus kon hun kerstevent niet achterblijven. In een speciale kerst drive through daalden hun medewerkers virtueel af in een geheime afdeling waar zij verrast werden met een mysterieuze en waardevolle boodschap vanuit de board. Een experience die werd versterkt met dansers, heerlijke lekkernijen én een kerstpakket in de achterbak om thuis van te kunnen genieten.”
Dit jaar hebben twee nieuwe Pink Papers het levenslicht gezien waarin wij onze kennis en inzichten met andere professionals delen. Het D&B Dimensions Trendrapport en de Pink Paper over hybride events.
Saskia legt uit: “De evenementenbranche staat sinds de komst van corona op zijn kop. Evenementen waren enkel online mogelijk en fysieke ontmoetingen bleven uit. Ondanks dat ons vak hierdoor veranderde, leerden wij deze verandering te omarmen en ons te focussen op de nieuwe mogelijkheden. Deze kennis en inzichten hebben wij in deze twee whitepapers gebundeld.
Met nieuwe inzichten, frisse modellen, award winnende cases en inspirerende quotes die onze visie versterkt.”
Graphic Designer Hetty: “Speciaal voor het trendrapport hebben we de paper in een ander jasje gestoken. Het was interessant om het artwork te laten blenden met onze eigen huisstijl. Het heeft heel goed uitgepakt, een stoere en frisse look. Dit proces heeft dan ook een nieuwe diepte gegeven aan de mogelijkheden met onze huisstijl. Het ‘on trend’ laten blenden met onze huisstijl is heel goed mogelijk.”
Ben jij benieuwd naar deze of al onze andere inzichten? Bekijk dan hier ons hele aanbod aan whitepapers. Er zijn er maar liefst 10!
Ook dit jaar hebben we onze kennis gedeeld tijdens onze D&B Masterclasses. Commercieel Manager Tanya gaf dit jaar haar eerste twee masterclasses. Samen met Creatief Strateeg Sven ging zij met geïnteresseerde relaties in gesprek over de mogelijkheden van jubileumcampagnes. “Je raakt op een andere manier betrokken bij je relaties. Je kunt hen gelijk passend advies geven op de vragen waar zij mee zitten. Dat vond ik heel waardevol.”
Sven vult aan: “Vooral de masterclass in september is bij mij blijven hangen, want dat was de eerste fysieke masterclass sinds corona. Het was fijn om mensen weer te ontmoeten en de interactie aan te kunnen gaan. Dat gaf veel energie.”
Ook Internal Branding specialist Nieske vond het fijn de relaties weer op kantoor te kunnen verwelkomen. “Het blijft leuk om een hele ochtend met verschillende vraagstukken en organisaties aan de slag te zijn. De verschillende invalshoeken en culturen vind ik heel interessant. Deze masterclass werkt dan ook het best als je fysiek bij elkaar bent, want dan kun je makkelijker gedachtes met elkaar uitwisselen.”
Met het einde in zicht, kijken wij vol trots terug op het afgelopen jaar. Ondanks alle restricties hebben wij samen met onze opdrachtgevers mooie en impactvolle events mogen organiseren.
Ook kijken we alvast vooruit naar alle mooie zaken die voor 2022 op de planning staan. Zo hoopt Maarten eindelijk een evenement te kunnen realiseren wat al 7x verplaatst is door corona. “Ondanks deze tegenslagen heb ik een hele fijne relatie opgebouwd met de klant. We hebben enkel in oplossingen gedacht en in de tussentijd blijven we de doelgroep betrokken houden tot we écht het event kunnen neerzetten.”
Ook Creatief Concept & Design Pierre heeft zin in 2022: “Ik kijk ernaar uit samen met mijn creatie collega’s en de D&B Studio aan de slag te gaan met alle uiteenlopende vraagstukken die we binnenkrijgen. Om onszelf nog meer uit te dagen in het werk wat we opleveren zodat we onze opdrachtgevers blijven verrassen en onszelf overstijgen.”
Voor nu verheugen wij ons op de feestdagen en gaan wij genieten van onze dierbaren om ons heen. Wij hopen dat jullie dat ook gaan doen. Namens het D&B Team: proost, op naar een impactvol 2022!!!
PS. Wil jij in 2022 ook zo’n bijzonder jaar hebben? Wij hebben nog een paar leuke vacatures openstaan. Projectmanager Communicatie, Grafisch Vormgever, Eventmanager, Creatieve Video Producer én Campagne Manager. Is jouw oog op één van de functies gevallen? Klik dan snel op deze link voor meer informatie!